Vi tilgår internettet mere og mere fra vores mobileenheder og mindre og mindre fra vores computere. En nyere undersøgelse begået af denne avis viste, at kun 68 procent af vi Computerworldlæsere bruger computerne, når vi klikker ind på sitet. Resten bruger mobile enheder.
Tendensen er klar og skal tages alvorligt. Ikke mindst for spillere inden for B2B.
De forretningskritiske systemer bliver i stigende grad nødt til at kunne klare sig på de mobile platforme. Virksomheder, som ikke kan leve op til det, vil tabe terræn i de kommende år.
Og det er ikke kun virksomhederne, som skal være opmærksom på skiftet fra computer til mobilenhed. Det er ligeså meget du og jeg.
Morgenstund har mobil i mund
Jeg bruger min mobil konstant til at gå online, og jeg bruger den primært til e-maillæsning og -besvarelser, ikke browsing (det bruger jeg arbejdstiden på).
Det første, jeg gør, når jeg vågner op på hverdage, er at kigge inbox'en igennem - i weekenderne har jeg allerede tjekket i løbet af natten.
Når jeg lidt senere står og børster tænder, kigger jeg igen og får også svaret på et par stykker.
Efter at have smidt ungerne i skole, cykler jeg langs søerne og stopper pligtmæssigt ved alle røde lys - for så har jeg mulighed for lige at drøne et par mails igennem systemet.
Når jeg parkerer cyklen og før jeg går op på kontoret på 1. sal, ryger mobilen op ad lommen.
Mens computeren starter op og jeg henter morgenkaffen på 3. sal besvarer jeg en håndfuld mails.
Frokosten serveres også på 3. sal og der giver mig rig lejlighed til at hive mit uundværlige værktøj frem, mens jeg bestiger trapperne.
Det samme sker på vej ned.
Home sweet mobile
Når fløjten lyder, og lillemor er klar med den varme mad, suser jeg ned til cyklen, og mens lygterne sættes på, besvares et par mails.
Mønstret gentager sig ved de røde lys på vej hjemad via Frederiksborggade.
Heldigvis bor jeg på femte, så også her har jeg anledning til at besvare mails, når jeg okser op ad de 100 (præcis!) trappetrin.
Efter familien har fået et knus og før aftensmaden, plejer jeg gerne at tjekke de sidste opdateringer på mailen.
Og så varer det ikke længe, inden både børn og fruen er puttet, og jeg har aftenen til mig selv. Så før jeg tænder computeren, tjekker jeg e-mails på telefonen.
Harmløs e-mail, men alligevel ...
Det var en af disse aftenener, jeg fik en mail fra min CEO - og svarede prompte. Alt for prompte. Min besvarelse røg som bekendt ud til alle.
Det var en forholdsvis harmløs mail, hvor jeg takkede ham for opdateringen og skamroste ham for hans mobile vision med virksomheden.
Men det kunne have været meget værre.
Jeg har derfor taget konsekvensen og stoppet med at læse og besvare e-mails via telefonen.
Og for at understrege alvoren, har jeg fjernet app'en fra telefonen og informeret mine nærmeste kollegaer om, at hvis der er presserende ting på dagsordenen, kan de give mig et kald.
Det er trods alt en telefon.