Excel. Et program, som de fleste på et eller andet tidspunkt har prøvet at arbejde med. Ofte kan det virke uoverskueligt, og lykkes det endelig, så er det måske med en masse bøvl og besvær.
Men sådan behøver det slet ikke være. IDG Kurser har en vifte af kurser i Excel på forskellige niveauer, hvor Excel-guruen Ernst Lohse viser dig alle de tips og tricks, som du har manglet i Excel.
Lyden af "Ah, så du gør sådan," lyder ofte fra kursus-lokalerne.
Du kan læse mere om IDG's Excel-kurser her.
Vi har spurgt Ernst Lohse hvilke små tricks, som du bare må kende.
De følgende tips og genveje virker til Excel 2010, men burde langt hen ad vejen også virke til Excel 2013 (Office 365).
Det har resulteret i en række artikler, som vil indeholde tips samt en gif eller billede til at illustrere tippet.
1. Gør tal til tekst, så det ikke lægges sammen med andet
Excel tager alle tal-cifre som rent faktiske tal, og vil automatisk højrestille tallene, og Excel vil også regne dem ind i Autosum-funktionen.
Men hvad hvis det er et telefonnummer, dato, serienummer, CVR- eller ordrenummer?
Den absolut letteste måde at løse sådan et problem på er ved at skrive en apostrof foran dit tal.
Apostroffen vises ikke sammen med tallene, men indsætter tallet som tekst i stedet.
Fx: '13432212
2. Få markøren til at køre vandret efter et Entertryk i stedet for horisontalt
Skrive, Enter, pil til højre, pil op; skrive, Enter, pil til højre, pil op, skrive...
Skal man skrive noget på en række, kan det godt være en langsommelig affære, hvis man ikke kender de små tricks der gør, at du kan styre, hvor markøren flytter hen.
Trykker du enter, rykker markøren sig ned horisontalt.
Trykker du shift+ enter rykker markøren sig op horisontalt.
Trykker du tabulator (tab), så rykker markøren sig til højre vertikalt.
Trykker du shift + tabulator (tab), så rykker markøren sig til venstre vertikalt.
Du kan også markere hele den række, som du gerne vil skrive i, og så skriver du ikke i andet, end det markerede felt.
Hvis det er en række, altså vertikalt, så går markøren automatisk til højre ved Enter.
3. Markér hvad du har arbejdet på - og ikke hele arket.
Mange trykker nok Ctrl + A, når de gerne vil markere hele deres arbejde.
Men Ctrl + A markerer faktisk hele arbejdsdokumentet i Excel, hvilket svarer til 17.179.869.184 celler.
Hvis du markerer alt for at gøre det hele til en bestemt farve, så kan det godt blive en tung opgave for din computer, hvis den ikke er fyldt op til randen med hukommelse.
Brug i stedet Ctrl+shift+*.
Det vil kun markere alt inden for det område, som du har skrevet noget på, hvilket nok oftest er væsentligt mindre end 17.179.869.184 celler.
Du kan også klikke på enkelte, flere felter med Ctrl+musetast på de felter, som du gerne vil have markeret.
4. Vis alle celler med formler
Efter et langt arbejde med Excel, kan det godt være lidt uoverskueligt at finde frem til, hvad der er ren data, og hvad der er formler.
For kun at få vist de felter, som er ren formler (for at skabe overblik), tryk Ctrl+Shift+Accent-knappen (´-knappen oftest ved siden af backspace) så vil du kun få vist alle formler.
Du vil også få vist, hvordan de fungerer, hvilket kan være godt, hvis du skal finde en bestemt fejl.