Apple har indgået aftale med den amerikanske distributør Ingram Micro, som nu skal stå for at distribuere iPhones til Danmark.
Aftalen er en streg i regningen for Ingram Micros konkurrent Tech Data, som i forvejen har Apples tablets og bærbare computere på hylderne.
Tech Data havde ellers sat næsen op efter at komme ind i den danske iPhone-varme.
Frem til juli i år stod Tech Data for at teste Apples nye distributions-setup, men efter en udbudsrunde valgte Apple altså i sidste ende alene at satse på konkurrenten.
Testperiode
"Apple har kørt en testperiode for at se, om de skulle have iPhone-distribution i Danmark. Det har de så fundet ud af, giver mening rent forretningsmæssigt, og de har så valgt at køre videre med Ingram Micro alene," fortæller Jacob Nissen, der er Tech Datas nordiske chef for forretningsudvikling indenfor mobil-markedet.
Han ønsker ikke at oplyse, hvor stor en omsætning Tech Data i Danmark nu går glip af, men en vurdering i branchen lyder på, at Ingram Micro i Danmark vil få et salg på et trecifret millionbeløb.
Apples aftale med Ingram Micro trådte i kraft i august i år, og den betyder, at Apple har taget endnu et skridt i retning af en mere åben tilgang til erhvervsmarkedet.
Det kan du læse mere om her.
Når det gælder salg af mobiltelefoner har Apples salgsstrategi hidtil været fokuseret på en kombination af direkte salg til forbrugerne og salg gennem store teleoperatører, som har stået for hovedparten af iPhone-salget. Det samarbejde fortsætter som hidtil.
Derudover har Apple aftaler med en række udvalgte it-forhandlere, som eksempelvis Atea, Comm2ig og rene Apple-butikker som Humac.
Læs også:
Apples erhvervs-planer tager form: Sådan skal du kapres som kunde