Her til aften blev vinderne af den årlige arbejdsmiljø-konkurrence Great Place to Work kåret, og som sædvanligt bliver der uddelt to priser til virksomheder i it-branchen.
Virksomheden Delegate har vundet prisen for den bedste dansk it-arbejdsplads med mindre end 50 ansatte, mens virksomheden Conscia snupper prisen for bedste danske it-arbejdsplads med mere end 50 ansatte. Begge virksomheder vandt i øvrigt også priserne sidste år.
Vi har spurgt de to Great Place to Work-vindere om, hvad de tror er årsagen til, at de igen i år er blevet kåret til de bedste arbejdspladser i it-branchen.
Peter Østergaard, der er administrerende direktør i Delegate, vurderer, at det især skyldes, at virksomheden har skabt nogle rammer, hvor medarbejderne kan balancere familieliv og arbejdsliv.
"Vi ved jo, at det er normalt, at der i ansættelseskontrakterne i vores branche står, at arbejdstiden er på 37 timer, men at overarbejde må forventes. Og jeg oplever, at det for nogle personer kan være svært at administrere," siger Peter Østergaard.
Han forklarer, at ansatte let kan komme til at føle sig klemt mellem familieliv og arbejdsliv. Derfor hænger et godt arbejdsmiljø ifølge Delegate også sammen med, at der er frihed til at medarbejderne indenfor visse rammer selv kan styre deres arbejdstid, så de kan få familie og arbejde til at gå op i en højere enhed.
"Hvis medarbejderne ikke fungerer privat, så fungerer de slet ikke på arbejdet. Den slags skal der være stor forståelse for i en virksomhed. Især i øjeblikket, hvor der virkeligt er ved at komme gang i hjulene igen. Det betyder, at der i nogle virksomheder kan være en tendens til, at man presser medarbejderne lige lovligt meget. Jeg tror, at det er her, hvor vi for alvor gør en forskel. Når yngre medarbejder starter hos os, så gør vi meget ud at fortælle dem, at der altså også er andet i livet end arbejde. Nuvel, siger vi: Gå du bare på arbejde og giv den gas, men husk også at få nogle sunde fritidsinteresser," siger han.
Men risikerer I ikke, at den filosofi betyder, at I mister noget momentum i forhold til jeres konkurrenter, og at det i sidste ende kommer til at koste jer noget på bundlinjen?
"Jo, det er helt rigtigt. Det tror jeg, at det gør. Men vores fokus er ikke på, hvor meget vi tjener, men på om vi følger de rigtige værdier. De værdier, som vores stiftere udstak dengang de grundlage virksomheden. De er de regler, som vi lever efter, og som vi har valgt at bygge en god og sund forretning op efter," siger Peter Østergaard
Stiftere ville skabe en behagelig arbejdsplads
Delegate blev stiftet i 2006 af Thomas Quistgaard, Kim Olsen, Torben Jørgensen og Rúni Thomsen, der alle stadigvæk er aktive i virksomheden.
Ifølge Peter Østergaard startede de fem stiftere blandt andet virksomheden, fordi de ønskede at skabe en virksomhed, som de selv ville elske at arbejde i. Det afpejler sig også i virksomhedens tre værdier: Nærvær, gensidighed og anerkendelse.
Og ifølge Peter Østergaard er værdierne andet end blot flotte ord, der hænger i en skifteramme bagerst i kantinen.
Som et eksempel på, hvordan værdierne efterleves i praksis, forklarer Peter Østergaad, at han én gang hvert halve år tager en personlig samtale med alle medarbejderne i virksomheden. En såkaldt "skip level" samtale, hvor medarbejderne i stedet for at holde en samtale med den daglige chef springer et ledelsesniveau over - deraf navnet "skip level" - og tager en uformel samtale med den øverste chef.
"Det giver mig en indsigt i medarbejdernes hverdag, og jeg får en bedre fornemmelse af, hvad der sker i organisationen. Noget som jeg bagefter kan tage med tilbage til vores ledergruppe," siger han.
En lignende fremgangsmåde anvendes i Conscia, der i år både har vundet prisen som Danmarks bedste mellemstore arbejdsplads samt branche-prisen for den bedste it-arbejdsplads med mere end 50 ansatte.
Her forklarer administrerende direktør Mogens Bransholm, at han selv er involveret i alle nyansættelser ligesom, at nytilkommende medarbejdere har et 60 minutters langt introduktionsmøde med ham, hvor han fortæller om virksomhedens værdier og strategi.
"Det betyder, at når du starter i Conscia så kender du mig allerede. Jeg sidder i et åbent kontorlandskab sammen med alle andre, og derfor har alle mulighed for at komme hen og tale med mig. Den feedback som vi får, den viser, at det betyder meget for folk, at de føler at ledelsen er meget tæt på og altid er tilgængelig."
"Jeg føler, at det er ret afgørende, at jeg har en personlig relation til den enkelte medarbejdere", siger han.
Mange-dobbelte prisvindere.
Det er andet år i træk at Conscia har vundet prisen for den bedste it-arbejdsplads, og før det har Conscia tre gange vundet prisen som den bedste it-arbejdsplads med mindre end 50 medarbejdere.
Great Place to Work-vinderen kåres på baggrund af en stor spørgeskema-undersøgelse, som medarbejderne udfylder anonymt.
Her vurderer de arbejdspladsen på en lang række forskellige kriterier, og udover at kåre en vinder, så giver Great Place To Work også virksomhederne indsigt i testresultatet.
Virksomheden kan kun deltage i konkurrencen, hvis de vælger at betale en sum for at deltage til Great Place to Work Institute, der gennemfører undersøgelsen. Sidste år kostede det 59.000 kroner for virksomheder med mere end 50 ansatte, og 35.000 kroner for virksomheder med færre ansatte.
Ifølge Mogens Bransholm er netop testresultatet en væsentlig årsag til, at Conscia vælger at deltager i konkurrencen, og han vurderer, at en af hemmelighederne bag Conscias succes i konkurrencen netop er, at virksomheden konsekvent analyserer resultaterne og arbejder på at forbedre dem.
Virksomheden har nedsat en analysegruppe, der gennemgår testen med henblik på at finde områder, hvor Conscia kan styrke arbejdsmiljøet endnu mere.
"Når vi deltager så er det blandt andet fordi, at vi ser det som et måleinstrument, som vi kan bruge til at forbedre os. Jeg tror også, at det er vigtigt, at medarbejderne føler, at der bliver gjort noget ved de ting, som de påpeger," siger han.
Mogens Bransholm forklarer, at det tit blot er små tiltag og justeringer, der gør forskellen for nogle medarbejdere.
"Eksempelvis var der en medarbejder, der påpegede, at vi ikke hver dag har morgenmad i kantinen. Ifølge medarbejderne var det et irritationsmoment, hvis man ind i mellem har så travlt om morgenen, at man kommer afsted hjemmefra uden morgenmad.
Derfor sørger vi nu for, at der altid står lidt franskbrød samt lidt müsli og youghurt klar om morgenen," siger Mogens Bransholm.
Læs også:
Prisvindende dansk it-virksomhed: Derfor tager Yahoo fej
Mindre it-virksomhed: Yammer og masser af initiativ kan erstatte en HR-afdeling