Artikel top billede

Henrik Trepka har været CIO i ISS i 10 år. (Foto: Hans Soendergaard soendergaard.com)

Dansk it-chef for 522.000 ansatte: Sådan udnytter vi skyen optimalt - glemt alt om teknologi

Udnyt skyen på en ny måde og glem så alt det om teknologi. Det giver helt nye forretningsområder. Her er forklaringen.

Microsoft Next: "Nu skal jeg give dig to eksempler på, hvordan skyen gør alting til it og giver helt nye forretningsområder," siger Henrik Trepka, der er CIO i rengøringsgiganten ISS med 522.000 ansatte på verdensplan.

Det ene eksempel handler om en tandbørste. Det andet om en fodbold. Begge handler om cloud og it.

"En producent af elektriske tandbørster har forsynet den nyeste model med sensorer, der gemmer oplysninger som placering, tidsforbrug eller børstevinkel. Data gemmes, analyseres og sendes til kundens telefon, og i fremtiden kan du måske booke en tid hos tandlægen helt automatisk," fortæller han, og fortsætter med at eksemplificere.

"Adidias har udviklet en fodbold, der kan gemme informationer om eksempelvis hastighed og sende dem til brugeren, der så kan få forslag til, hvordan vedkommende kan forbedre sin sparketeknik. En fodbold og en tandbørste er blevet til it-produkter," fortæller Henrik Trepka.

Den samme type forvandling ser han i sin egen organisation, der traditionelt har handlet om rengøring og været meget medarbejdertung.

"Rengøring er normalt ikke en digital disciplin. Vi sender en medarbejder, der så kontrollerer, om der er rent eller snavset. I begge tilfælde kræver det medarbejderens tid."

Sensorernes indtog

Men ISS ser en stor ændring i den måde, som firmaet kommer til at styre medarbejdernes dagligdag.

"Rum vil blive forsynet med sensorer, der kan fortælle, hvor mange, der har benyttet et toilet. Når der eksempelvis har været 30 mennesker på besøg, så får en af vores medarbejdere en besked om, at der skal gøres rent," fortæller han.

Ved at digitalisere rummene ser han også andre muligheder for rationalisering.

"Vi kan eksempelvis styre temperaturen i et rum ud fra en mødekalender. Når der ikke er møder, kan vi skrue ned for varmen."

På den måde forventer han, at ISS vil bevæge sig fra at være det han kalder en erfaringsbaseret virksomhed til at blive en digital virksomhed frem mod 2020.

ISS har selv taget teten og bygget et nyt hovedkontor i Gladsaxe lidt uden for København, hvor det moderne kontormiljø er omdrejningspunktet.

"Vi skal ikke sælge et rengøringsprodukt, vi skal sælge et it-produkt. Kunden skal ikke ringe efter service. Vi kommer selv," siger CIO'en.

Han ser også en stor fordel ved, at alt firmaets arbejde bliver dokumenteret og gemt i digital form.

"Vores ambition er at blive verdens største service-organisation, hvilket betyder, at vi er i konkurrence med firmaer som Disney eller Singapore Airlines," fortæller han.

For at nå det mål lægges udviklingen i stort omfang over på it.

Sådan er vores it opbygget

Henrik Trepka fortæller, at virksomhedens it-infrastruktur er opbygget som en pyramide med fire indbyggede lag. Det hele er outsourcet, og it skal "være så nemt som mulig."

"Vi skal ikke bygge it-systemer eller sensorer. Vi skal købe det af leverandører, der er eksperter. CIO'ens rolle er at tale it ind i en strategisk kontekst - ikke at drifte systemer."

Nederst i pyramiden finder man driften af den internationale organisation. Det handler eksempelvis om mailsystemet.

Næste lag er ERP-systermerne, der igen benyttes til at standardisere arbejdsgange i den store virksomhed.

"Disse lag er med til at drive virksomheden, men giver ikke direkte fordele i forhold til konkurrenterne. Det handler mere om lave omkostninger og fleksibilitet" fortæller Henrik Trepka.

Det tredje lag handler om best practise, og det er her ISS' system begynder at differentiere sig fra de øvrige spillere.

Sidste del af it-pyramiden handler om innovation og udvikling, og her gør ISS nogle spændende tanker i en verden, der af mange opfattet som meget arbejdstung og manuel.

"Ved at optimere på arbejdsgange i vores forretning ud fra, hvad vi ved og forventer, kan vi gøre tingene mere effektive. Disse elementer har vi samlet i en produkt sky."

Ifølge CIO'en kommer skyen således til at ændre arbejdsmåderne radikalt i det store firma.

"Cloud og mobility er ikke en teknisk revolution, men det er helt klart en forretningsmæssig revolution," vurderer Henrik Trepka.

Du kan læse meget mere om Henrik Trepkas it-tanker her:
Fuld styring verden over: Gigantisk it-system kaster ISS ind i fremtiden

Læs også:
Seks stærke råd: Det kan du lære af Danmarks bedste it-chefer

Før du flytter til Office 365 og Google Apps: Det skal du huske

Her er Danmarks fem bedste it-chefer - og deres vinderprojekter