Forventningerne til de digitale løsninger er skudt voldsomt i vejret i de senere år - og der er ikke meget, der tyder på, at den tendens af aftagende.
Tværtimod så har både de eksterne og interne brugere og kunder stadig højere forventninger til de digitale løsninger.
Vi taler ikke længere bare om, at det er meget rart, hvis man som virksomhed har lidt nyere og mere moderne it - vi taler om, at det er altafgørende og noget af det, der adskiller de succesfulde virksomheder fra dem, der kæmper med røde tal på bundlinjen.
Det er budskabet fra Pascal Matzke, CIO-rådgiver hos Forrester, i et blogindlæg, hvor han skriver, at man som it-chef på alle måder skal tage de voksende forventninger seriøst.
Det svære er nemlig, at det ikke bare er de sædvanlige it-opgaver, der skal være styr på - også den mere innovative brug af eksempelvis internet of things og big data til at skabe nye produkter og tjenester er et krav, hvis man skal være en succes som it-chef.
Hvem har det det digitale overblik?
Vigtigst af alt er det dog, at det digitale serviceniveau er tårnhøjt på tværs af alle processer - og det er it-chefen, der skal løse den opgave.
"Når virksomhederne jagter den digitale transformation, vil deres it-chefer skulle indstille deres prioriteter i forhold til det," forudser Pascal Matzke om det kommende års arbejde for mange it-chefer.
"It-cheferne er nødt til at ændre, hvordan dele af deres organisation arbejder med teknologi - styring og målinger skal baseres for forretningsresultater i stedet for på eksekvering af projekter," skriver Forrester blandt andet.
"Plus de er nødt til at udvikle en kultur, der medfører lydhørhed og hurtigere, vedblivende forbedringer i forhold til forandringer i kundebehovene," lyder det også.
Dette kan koste dig jobbet
Det er her, at it-chefens største udfordring ligger gemt. For formår man ikke at komme på forkant med den digitale transformation, der er uundgåelig og tvingende nødvendig, så kan de personlige konsekvenser være ganske alvorlige.
"Kom på forkant med de digitale forandringer - eller bliv væltet," skriver Pascal Matzke og uddyber:
"Når de administrerende direktører forstår betydningen af ‘kundernes tidsalder', forventer de, at deres it-chefer arbejder side om side med de andre andre forretningsledere - særligt marketingchefen - med at føre an med transformationen til den digitale virksomhed og med at orkestrere den end-to-end service og drift, der er er så afgørende for en effektiv kundeoplevelse."
CIO-rådgiveren peger på, at it-chefen måske er i den bedste position af alle til at kunne sikre den optimale end-to-end-oplevelse for kunderne.
Der er bare lige et væsentligt aber dabei:
"Er alle it-chefer klar til udfordringen? Nej. Men i 2015 vil enhver it-chef, der ikke er, blive erstattet af en, der er," lyder forudsigelsen fra Pascal Matzke fra Forrester.
Læs også:
It-chef, så er det nu: Her er din gyldne chance for et karriere-boost
It-chefens udfordring: Kluntede samtaler med direktøren og økonomichefen
It-chefer kæmper med fortiden: Anses stadig mest som drifts-folk