Det får stadig mindre betydning, hvilket styresystem der er installeret på en computer.
Derfor er det ikke sandsynligt, at Microsofts annoncering af Windows 10 kommer til at påvirke salget af pc'er i hverken positiv eller negativ retning.
Sådan lyder vurderingen fra senioranalytiker i IDC, Anders Elbak.
Han mener, at både private kunder og virksomheders beslutning om at købe nye computere i dag i langt højere grad handler om, hvorvidt især erhvervskundernes eksisterende programmer og applikationer kan køre i et nyt eller opdateret miljø.
I det spil betyder det nye Windows 10 langt mindre end eksemplvis, da Microsoft lukkede ned for supporten på det hæderkronede Windows XP.
"Groft sagt betyder skiftet til et nyt operativsystem ikke så meget, som det har gjort tidligere. Det afgørende for de fleste kunder er, om de kan få deres applikationer til fungere på det nye system," siger Anders Elbak og peger samtidig på, at Microsoft har dumpet prise for at opdatere fra Windows 8 til 10.
Det er med til at afmontere risikoen for at kunderne går i "vent og se"-position og dermed sender pc-markedet i dybfryseren frem til den nye Windows-version kommer på gaden - hvilket efter alt at dømme sker til næste sommer.
"Når man går over til et mere klassisk Windows-udseende, kan det sagtens betyde, at flere vælger at springe Windows 8 helt over," siger Ander Elbak.
Det forsøger Microsoft omvendt at modvirke ved at gøre prisen for en konvertering fra Windows 7 til 10 forholdsvis dyr.
Kundernes manglende begejstring for det meget consumer-orienterede Windows 8 - med kakler og uden startknap - kan dog efter Anders Elbaks vurdering få mange kunder til helt at springe Windows 8 over og gå direkte fra 7'eren til 10'eren.
Dermed kan Windows 8's ende med et eftermæle på niveau med fiasko-versionen Windows Vista, som kunderne aldrig for alvor tog til sig.
"Historien har vist, at der er forskel på, hvor succesfuld de forskellige Windows-versioner har været. Der har også været forskel på kvaliteten, og mønsteret har været, at hver anden Windows-version ender som en succes," siger Anders Elbak.
Han fastholder dog, at kunderne i dag er langt mindre optaget af, om de får det nyeste nye indenfor styresystemer.
"Det er snart lang tid siden, man har set en ny version af et operativsystem, som indeholder en nyhed, der kan gøre det ud for en killer-app, der for alvor kan skubbe på salget."
"Så fra kundernes synspunkt er det svært at få øje på et motiv til at skifte computeren ud, bare fordi der er kommet en ny Windows," siger Anders Elbak.
"Microsoft har også indset, at det er begrænset hvor længe et OS kan være en cashcow. Det er ikke der, de henter pengene, men ude på applikationer, som jo i dag i vid udstrækning er lige så tilgængelige på andre platforme end Windows," slutter Anders Elbak.
Læs også: