Artikel top billede

Computerworlds Top 100: Her er Danmarks bedste it-virksomhed

Top 100 2014: Sitecore vinder igen titlen som Danmarks bedste it-virksomhed i Computerworlds Top 100. Det amerikanske marked er helt afgørende for det fremadstormende selskab, lyder det fra topchef Michael Seifert. Se her, hvad Danmarks bedste it-virksomhed bygger successen på.

Den danske CMS-virksomhed Sitecore har fejende vind i sejlende. Faktisk går det så godt, at Sitecore for anden gang vinder titlen som vinder af Computerworlds Top 100 og altså dermed er Danmarks bedste it-virksomhed.

Sitecore vandt også titlen i 2011, hvilket du kan læse mere om her: Derfor har Danmarks bedste it-firma så stor succes.

Den danske CMS-virksomhed buldrer med andre ord fremad, og det har selskabet sådan set gjort i et godt stykke tid.

Blandt andet vandt direktør Michael Seifert IT-Prisen 2013, ligesom analysehuset Gartner tidligere har kåret Sitecore til et af verdens bedste indholdsstyringsssystemer.

Michael Seifert, direktør i Sitecore: Hvad gør I for at holde forretningen i god form?

"Vi vækster bare med 40 procent hvert år," fortæller han med et grin.

Det lyder nemt. Hvordan gør I det?

"Vi har investeret betydeligt i udviklingen af vores produkt. Så er vi ude på rigtig mange markeder i hele verden, og det har vi været meget tidligt i vores virksomhedshistorie. Vi åbnede eksempelvis i USA i 2004. Det har været altafgørende. Havde vi ikke gjort det, så var vi en helt anden virksomhed i dag."

Hvad har Amerika gjort for jer?

"Det er et kolossalt marked. I mindre lande i Europa løber man hurtigt mod den mur, at markedet bliver mættet, hvilket kræver hårdt salgsarbejde. Det oplever vi slet ikke i USA. Selv om vi har været der i mange år, så er der stadig masser af salgspotentiale."

Hvorfor passer I så godt til USA?

"Det gør vi sådan set heller ikke. Vi er jo en dansk virksomhed, og det har været svært at komme ind på det amerikanske marked. Men vi har gjort meget for at fremstå som en amerikansk virksomhed. Vi flager ikke med at være fra Danmark, vi forsøger altid at fremstå som en lokal aktør. Det har så efterfølgende betydet, at mange danskere tror, vi er amerikanske."

Er I blevet en amerikansk virksomhed?

"Nej, vi er en global virksomhed."

Partnerne og produktet

I sælger løsninger gennem et partnernetværk, men hvordan vedligeholder i det netværk og holder partnerne glade og tilfredse?

"Der er en symbiose i den forstand, at jo mere vi vinder, jo mere har partnerne at lave. Men det er samarbejder, hvor vi holder os væk fra konkurrencen med vores partnere. Hvis vi begyndte at sælge løsninger direkte til kunderne, så ville vi blande os i deres arbejde, og det har vi aldrig gjort.

Vi lader altid partneren løse opgaven for kunden. Gjorde vi ikke det, ville vi være i gang med at opbygge en serviceforretning. Det vil vi ikke."

Hvordan bliver I ved med at finde på nye funktioner i jeres produkt?

"Vi har været meget tidligt ude med at omstille vores forretning. I 2007 erklærede vi cms'et for dødt, og siden har vi arbejdet på at bygge det, vi kalder en oplevelsesplatform, hvor fokus er på kundens oplevelser. Men det er jo en kreativ proces, hvor man lytter til kunder, se på hvad man selv har af ideer og hvad, der kan udvikle forretningen." 

"Mange kommer hurtigt til at bruge et cms til bare at publicere og redigere indhold. Det er der ikke meget forretningsværdi i. Derfor fylder eksempelvis digital markedsføring meget i vores produkt."

"Man kan sige, at det er længe siden vi har været et cms, og det marked vi er på i dag, stadig er udefineret og uden et egentligt navn. Vi kalder det for oplevelsesplatform, men andre kalder det noget andet. I dag er vi i konkurrence med virksomheder som Adobe, Oracle, IBM eller Salesforce."

Du nævner ikke Microsoft som en konkurrent. Har det betydet noget, at Microsoft har trukket SharePoint lidt væk fra cms-markedet, og primært sælger produktet som et samarbejdsværktøj?

"Vi har haft et godt samarbejde med Microsoft i en årrække. Hvor CMS tidligere i høj grad handlede om et infrastruktur-salg til it, så fokuserer Microsoft i dag på samarbejdsværktøjer og Sitecore på oplevelsesplatformen. Og det er selvfølgelig med til at styrke samarbejdet, at vi begge har et klart og komplementerende fokus."

Hvad er der af udfordringer som software-udvikler, når man er i et marked, som ikke er veldefineret?

"Vi kan ikke bare justere en funktion lidt. Vi skal tænke nyt. Fokus er lige nu på digital markedsføring. Men hvis man træder et skridt tilbage og ser på helheden, så lever vi i stigende grad i en oplevelsesøkonomi. Det er derfor, vi tilpasser vores produkt til, at kunden har en god oplevelse."

Er analyser af kunder det nye sort?

"Ja, det kan man godt sige. Det er måske ikke så meget selve analysen. Det handler om at kende hver enkelt kunde. Herefter skal du så forme den oplevelse, som den enkelte kunde har - i realtid. Det er den udfordring, vi står overfor. Vi er godt på vej, men ikke helt færdige endnu,"




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Konica Minolta Business Solutions Denmark A/S
Salg af kopimaskiner, digitale produktionssystemer og it-services.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Sådan bruger du aktivt AI til at styrke din cybersikkerhedsindsats

Kan AI styrke din cybersikkerhed og forebygge f.eks. ransomwareangreb? Ja – og endda særdeles effektivt! På denne konference kan du blive klogere på, hvordan du i praksis anvender AI til at styrke dit sikkerhedsniveau – og gøre cyberbeskyttelsen mere fleksibel.

27. november 2024 | Læs mere


Styrk din virksomhed med relevant, pålidelig og ansvarlig AI integration med SAP

Kom og få indsigt i, hvordan du bruger AI til at transformere og effektivisere dine arbejdsgange. Vi kigger nærmere på AI-assistenten Joule, der vil revolutionere måden, brugerne interagere med SAP’s forretningssystemer. Og så får du konkret viden om, hvordan du kommer i gang med at bruge AI til at booste din forretningsudvikling.

03. december 2024 | Læs mere


Fyr op under vækst med dataanalyse, AI og innovation

Hvor langt er den datadrevne virksomhed nået i praksis? Det kan du høre om fra virksomheder, som har foretaget transformationen. Du kommer også til at høre, hvordan de anvender AI i processen, hvilke mål de har nået, hvordan de har høstet gevinsterne og hvilke nyskabelser, der er på vej i horisonten.

04. december 2024 | Læs mere