Med markedet for de helt store ERP-systemer næsten udtømt, retter verdens største ERP-leverandør, tyske SAP nu blikket mod den laveste ende af markedet for virksomhedssystemer. Der falder øjnene uvægerligt på Microsoft, som efter købet af Navision også er begyndt at bejle til det segment i hele verden. Det skriver The International Herald Tribune.
SAP og Microsoft har hver især en exceptionel position på deres traditionelle markeder, men begge satser på, at væksten skal komme via de små og mellemstore virksomheder, som endnu ikke har købt et integreret forretningssystem.
Samtidig frygter SAP, at Microsoft kan vokse med virksomhederne og dermed også true selskabets position blandt de allerstørste kunder.
- SAP har ikke råd til at lade Microsoft overtage mellemmarkedet, for selv små selskaber med tiden kan blive store, siger softwareanalytiker John Segrich fra investeringsbanken Jefferies til avisen.
Skal genkendes af de små
Analytikere vurderer, at SAP kan stå stærkt, hvis det lykkes at overføre selskabets enorme mærkevare-genkendelse og status på ERP-området til de mindste virksomheder og styrke kendskabet til selskabet, især i USA. Samtidig skal tyskerne have kvalt indtrykket af, at SAP kun leverer dyre og komplicerede systemer.
- SAP har ambitioner om at blive Windows på forretningsområdet, siger Derek Prior fra analysehuset Gartner til International Herald Tribune.
SAP gik først for alvor ind på markedet for de mindste virksomheder med 2002-købet af det israelske produkt Business One. Netop det produkt har været en relativ stor salgssucces i Danmark selv om det netop er herhjemme, at Microsoft har kunnet etablere sig solidt blandt de i amerikansk målestok mindre virksomheder med købet af Navision.
Vækstmarked med 40 millioner kunder
Microsoft anslår ifølge International Herald Tribune, at der er 40 millioner små og mellemstore forretningskunder på verdensplan. Indtil videre har softwaregiganten landet 260.000 af dem som kunder, fortrinsvis på grund af det danske opkøb og købet af Great Plains.
SAP har i alt solgt software til 2.500 små virksomheder, oplyser ERP-selskabet.
- Vi vil længere ned, helt ned til selskaber med 20, 30 og 40 ansatte, siger Henning Kagemann, koncernchef for SAP ifølge avisen.
Desuden har SAP netop på Cebit-messen løftet sløret for Netweaver 2004, som skal tage kampen på med IBM's Websphere og Microsofts Biztalk, når det gælder om at få forskellige inkompatible softwaretyper til at spille sammen.