Inden længe kan nye brugere af den gratis Firefox-browser meget vel blive nødt til at kigge på annoncer, når de anvender browseren.
Nonprofit-organisationen bag browseren, Mozilla Foundation, har igangsat et projekt med arbejdstitlen 'Directory Tiles,' der har til formål at hæve omsætningen for organisationen.
Det kommer efter alt at dømme til at betyde, at kommende brugere af Firefox vil blive præsenteret for en række felter på den såkaldte New Tab-side, når de starter Firefox, hvoraf flere vil være udfyldt med annoncer - eller 'sponsoreret indhold,' som Mozilla kalder det.
I dag anvendes de ni felter på New Tab-siden til at præsentere de ni mest besøgte websites for den enkelte bruger.
"Nogle af felterne vil få indhold fra Mozilla-økosystemet, mens andre vil indeholde de meste populære websites i det geografiske område. Og så vil nogen komme til at indeholde sponsoreret indhold," lyder det fra Firefox.
I dag er Mozilla økonomisk helt afhængig af en række aftaler med forskellige søgemaskine-firmaer, hvoraf Google er klart den største.
Firefox er udstyret med Googles søgemaskine som default. Til gengæld står Google i dag bag 88 procent af Mozillas omsætning, der i 2012 var på 1,7 milliarder kroner.
Firefox sidder i dag på omkring 18 procent af det globale browsermarked, men er stort set ikke-eksisterende på det ellers fremadstormende marked for mobile browser-løsninger.
Mozilla har i nogle måneder testet en ny løsning, der bygger på personaliseret indhold, der meget vel også kan indkludere annoncer, som udvælges på baggrund af den enkelte brugers browser-historik.
Læs også:
Sådan ser Firefox til Windows 8 ud