Mange it-infrastruktur-ansvarlige i virksomhederne har i de senere år måttet skære i omkostningerne, aflyse ellers planlagte projekter og udskyde investeringer i hardware og software.
Det har været - og vil fortsat være - de barske realiteter i mange virksomheder, og kunsten er derfor både at overholde de stramme budgetter og samtidig sikre, at man kan adressere kritiske it-udfordringer i de kommende år.
Det skriver McKinsey i en længere artikel om it-infrastruktur i 2014.
Rådgivningsfirmaet har interviewet infrastruktur-ansvarlige fra en række Fortune 500-virksomheder og kommer på den baggrund med en række anbefalinger til, hvordan man kan balancere de to ting.
"Der er ingen indikation af, at 2014 vil være dramatisk lettere, set ud fra budgetterne, end 2013 har været i mange virksomheder," skriver McKinsey.
Rådgivningsfirmaets anbefalinger til, hvordan man griber opgaven an, lyder - frit oversat - blandt andet:
- Du skal etablere en kommerciel samarbejdsmodel
Med det mener McKinsey blandt andet, at det er nødvendigt, at man kommercialiserer måden, som applikationer og services hænger sammen med og forbruger infrastrukturen på.
Man skal hen imod nogle standard-tilbud til eksempelvis applikations-udviklerne, der kan faktureres ud fra tidsforbrug og kvantitet.
Her er flere anbefalinger
- Du skal udspecificere dine projekter for at kunne optimere omkostningerne
Rådgivningsfirmaet fremhæver her, at beslutninger om, hvilken OS-version, hvilke servere og hvilken storage-løsning, der skal anvendes, kan have en stor betydning for, hvad det koster at hoste og køre en applikation.
Derfor skal man have en struktureret og detaljeret tilgang til, hvad et nyt projekt egentlig koster.
- Dine road maps for nye applikationer skal muliggøre en mere skalerbar og effektiv infrastruktur.
Moderne infrastruktur-løsninger låner mange af de fordele, der ligger i cloud computing - blandt andet selvbetjening, automatisering og skalerbarhed.
Men for at man for alvor kan gå den vej, skal man også sikre, at applikations-udviklerne rent faktisk kan udnytte den moderne infrastruktur.
Man bør også forholde sig til, om legacy-applikationer skal migreres til det nye miljø, mener McKinsey.
- Se nærmere på dine tilbud til slutbrugere - understøtter de øget produktivitet?
Under dette punkt forklarer Mckinsey, at der er en række applikationer, som er helt afgørende for, at medarbejderne kan præstere - eksempelvis e-mail og kalender.
Der er i den forbindelse en række grundlæggende spørgsmål om, hvordan man leverer den slags applikationer på den bedste måde.
Hvordan balancerer man eksempelvis ønsket om mobile løsninger med sikkerhed, og hvordan kan man eksempelvis få gavn af en virtuel desktop-infrastruktur.
Ved at se nærmere på de ting kan man opnå en større forståelse af de medarbejder-frustrationer, der måtte være med de eksisterende værktøjer, lyder det blandt andet fra rådgivingsfirmaet.
Læs alle McKinseys anbefalinger her.
Læs også: