CSC var allerede bagud på point, da forsikringskoncernen Tryg i sommer sendte sin it-driftsaftale i udbud. Tryg var nemlig ikke voldsomt imponeret over CSC's evne til at drifte Trygs it-systemer.
"Der har været områder, vi ikke har været tilfredse med," skriver Trygs CIO, Esben Opedal, i en mail til Computerworld.
Han fortæller desuden, at Tryg valgte at sende driftsaftalen i udbud med en lang ønskeseddel til sin fremtidige it-leverandør.
"Vi er i markedet, fordi vores krav til stabilitet stiger, fordi vi i stigende grad blandt andet ønsker at kunne tilbyde selvbetjening til vores for kunder. En ny aftale er tidssvarende, fordi den er justeret til Trygs behov og volumer i de næste fire til seks år, hvor vi sætter øget fokus på automatisering af processer, digitalisering og selvbetjening," siger Esben Opedal.
Udbuddet endte, som Computerworld kunne fortælle i går, med, at Tryg valgte at droppe sit mere end ti år lange samarbejde med CSC til fordel for en aftale med indiske TCS (Tata Consultancy Services). Den nye aftale er ifølge Esben Opedal både billigere og bedre end den eksisterende aftale med CSC.
Alle de tilbud, som Tryg fik - også fra CSC - var i øvrigt bedre og billigere end den eksisterende CSC-aftale.
"Den nye aftale er på gode markedsmæssige vilkår og er bedre tilpasset Trygs behov. Dermed er den nye aftale mere tidssvarende og bedre økonomisk for Tryg end den tidligere aftale. Flere leverandører, også CSC, deltog i udbuddet, og alle var i stand til at levere bedre betingelser end vores tidligere aftale," siger Esben Opedal.
Han afviser i øvrigt, at fravalget af CSC hænger sammen med den langvarige konflikt mellem CSC og fagforbundet Prosa tilbage i 2011.
Heller ikke den amerikanske whistleblower Edward Snowden afsløring af amerikanske myndigheders overvågning af data fra en række it-udbydere som eksempelvis CSC har haft betydning for beslutningen om at droppe CSC, siger Esben Opedal.
Læs også:
CSC efter tab af stor kunde: Det er en del af vores strategi