Det er ikke kun de danske datterselskaber, Airlines Solutions og Consulting Group, der giver CSC dårlige regnskaber.
I sidste måned fremlagde det amerikanske moderselskab, CSC Global, resultatet af første kvartal i det nye regnskabsår, som viste fald på driftsresultat og indtjeningsmargin, blandt andet på grund af den danske arbejdskonflikt mellem CSC og Prosa.
Ifølge CSC's topchef, Michael W. Laphen, faldt driftsresultatet og indtjeningsmargen primært på grund af problemer i it-gigantens outsourcing-division, MSS (Managed Service Sector).
"Det første element var en betydelig omkostning i den nordiske region til understøttelse af vores evne til at rette op og rationalisere arbejdsstyrken i Norden, for at få os tilbage i en konkurrencedygtig situation," sagde han.
Topchefen beskrev også ved fremlæggelsen af resultatet lidt om forløbet i forbindelse med konflikten i Danmark.
"Sagen kom for retten, som afsagde kendelse til fordel for CSC, hvilket vi er ekstremt glade for," fortalte han.
Står bedre i dag
Afslutningen af konflikten betyder, at CSC nu kan komme videre med planerne om at blive konkurrencedygtige, forklarede topchefen.
"[...] vi kan nu gå videre med at rationalisere arbejdsstyrken og det med væsentligt lavere omkostninger," sagde Michael W. Laphen.
Imidlertid har fraværet af medarbejderne på arbejdspladsen ifølge topchefen kunnet mærkes.
"Desværre var vi nødt til at tilføre et højere og højere niveau af eksterne ressourcer for at holde forretningen kørende, mens de strejkende CSC-folk ikke var i huset," sagde han.
Høste gevinster
Da konflikten var på sit højeste i juni, var mere end 500 ansatte væk fra arbejdet hos CSC, som havde vikarer, eksterne konsulenter og personale fra andre landes afdelinger til at passe driften.
"Jeg vil mene, at vi i de kommende kvartaler og ind i næste år vil høste fordelene af nu at kunne rationalisere arbejdsstyrken. Vi har nogle begrænsninger, hvad angår tid, men det ser exceptionelt bedre ud, end det gjorde tidligere," sagde Michael W. Laphen.
Samlet set faldt CSC's driftsresultatet fra 277 millioner dollars til 180 millioner dollars, når man sammenligner første kvartal i år med samme kvartal sidste år.
I samme periode faldt indtjeningsmargen fra 7,08 procent til 4,46 procent, primært som en følge af problemerne i outsourcing-divisionen.