CSC: Strejken har kostet os dyrt

CSC's internationale topchef fortæller, at den fire en halv måned lange arbejdskonflikt i Danmark har kostet firmaet et betydeligt beløb.

Artikel top billede

(Foto: Kim Stensdal)

Det er ikke kun de danske datterselskaber, Airlines Solutions og Consulting Group, der giver CSC dårlige regnskaber.

I sidste måned fremlagde det amerikanske moderselskab, CSC Global, resultatet af første kvartal i det nye regnskabsår, som viste fald på driftsresultat og indtjeningsmargin, blandt andet på grund af den danske arbejdskonflikt mellem CSC og Prosa.   

Ifølge CSC's topchef, Michael W. Laphen, faldt driftsresultatet og indtjeningsmargen primært på grund af problemer i it-gigantens outsourcing-division, MSS (Managed Service Sector). 

"Det første element var en betydelig omkostning i den nordiske region til understøttelse af vores evne til at rette op og rationalisere arbejdsstyrken i Norden, for at få os tilbage i en konkurrencedygtig situation," sagde han. 
   
Topchefen beskrev også ved fremlæggelsen af resultatet lidt om forløbet i forbindelse med konflikten i Danmark.  
 
"Sagen kom for retten, som afsagde kendelse til fordel for CSC, hvilket vi er ekstremt glade for," fortalte han. 
 
Står bedre i dag
Afslutningen af konflikten betyder, at CSC nu kan komme videre med planerne om at blive konkurrencedygtige, forklarede topchefen.
 
"[...] vi kan nu gå videre med at rationalisere arbejdsstyrken og det med væsentligt lavere omkostninger," sagde Michael W. Laphen.  

Imidlertid har fraværet af medarbejderne på arbejdspladsen ifølge topchefen kunnet mærkes.
 
"Desværre var vi nødt til at tilføre et højere og højere niveau af eksterne ressourcer for at holde forretningen kørende, mens de strejkende CSC-folk ikke var i huset," sagde han. 
 
Høste gevinster
Da konflikten var på sit højeste i juni, var mere end 500 ansatte væk fra arbejdet hos CSC, som havde vikarer, eksterne konsulenter og personale fra andre landes afdelinger til at passe driften.
 
"Jeg vil mene, at vi i de kommende kvartaler og ind i næste år vil høste fordelene af nu at kunne rationalisere arbejdsstyrken. Vi har nogle begrænsninger, hvad angår tid, men det ser exceptionelt bedre ud, end det gjorde tidligere," sagde Michael W. Laphen.    
 
Samlet set faldt CSC's driftsresultatet fra 277 millioner dollars til 180 millioner dollars, når man sammenligner første kvartal i år med samme kvartal sidste år.

I samme periode faldt indtjeningsmargen fra 7,08 procent til 4,46 procent, primært som en følge af problemerne i outsourcing-divisionen.

Læses lige nu

    Event: Computerworld Summit 2026 - Aarhus

    Digital transformation | Aarhus C

    Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 200 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i Aarhus viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

    21. april 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

    Benjamin Terp

    Netip A/S

    Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
    Tanja Schmidt Larsen, Director, Legal & Compliance hos Sentia A/S, er pr. 1. december 2025 forfremmet til Chief Operations Officer (COO). Hun skal fremover især beskæftige sig med synergi mellem kommercielle og tekniske processer samt sikre en sammenhængende kunderejse og fortsat driftsstabilitet. Forfremmelse
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

    Hans Christian Thisen

    Norriq Danmark A/S