Massevis af danske myndigheder er endnu ikke klar med Digital Post - mere end tre år efter deres deadline, der faldt i november 2010.
Det sker, selv om danske virksomheder og organisationer i de seneste måneder har haft hujende travlt med at oprette Digital Post, da de ellers bliver truet med, at de ingen adgang kan have til det offentlige.
Det kan du læse mere om her: Oversvømmes af henvendelser: Kaos hos Digital Post
Ifølge en undersøgelse udarbejdet af forskere fra Aalborg Universitet og Roskilde Universitetscenter i sommerens løb besvarer fire ud af fem myndigheder i dag mail.
Når det gælder digital post, ser det til gengæld meget værre ud.
Under halvdelen
Under halvdelen af de danske kommuner svarer nemlig på digital post, mens ingen ministerier og blot hver femte styrelse svarer på digital post.
I undersøgelsen fremgår det, at 80 procent af myndighederne havde besvaret en tilsendt email efter én dag, mens blot 40 procent havde besvaret den digitale post.
"Cirka 50 styrelser og statslige institutioner har slet ikke oprettet en postkasse på digital post, selv om dette var pligtigt for offenlige myndigheder ved eDag3 for tre år siden," lyder det i undersøgelsen.
På digital post har forskerne endvidere fundet flere styrelser, som ikke længere eksisterer.
To ministerier - nemlig Skatteministeriet og Udenrigsministeriet - er slet ikke oprettet på digital post, selv om skæringsdatoen for oprettelse altså var for tre år siden.
Forskerne har i alt fundet 46 statslige institutioner, der ikke kan kontaktes via digital post. Det samme gælder Beredskabsforbundet, Politiklagemyndighden, Tinglysningen og mange andre institutioner.
Læs hele undersøgelsen Digital kommunikation med den offentlige sektor: Styrelser og statslige institutioner.
Læs også:
Oversvømmes af henvendelser: Kaos hos Digital Post
Endelig oprettet med succes: Sådan ser vejen til den digitale postkasse ud