Rigsrevisionen er igen på nakken af Banedanmark for dets indkøb af konsulenter.
"Revisionen for 2012 viste, at Banedanmark ikke i tilstrækkelig grad havde rettet op på forholdene og dermed fortsat ikke handlede omkostningsbevidst ved køb af konsulentydelser i 2012," hedder det i Rigsrevisionens rapport.
Revisionen er ikke tilfreds efter en opfølgning på en tidligere kritik, hvor det blev konstateret, at Banedanmark "ikke i alle tilfælde handlede omkostningsbevidst ved køb af konsulentydelser på it-området og på Signalprogrammet."
Læs mere om det her.
Men også nye stikprøver gav anledning til kommentarer.
"Alle gennemgåede konsulentforhold gav anledning til bemærkninger. Fx var der ved køb af 10 ud af 11 konsulentydelser ikke udarbejdet behovsafdækningsskemaer i overensstemmelse med Banedanmarks politik og forretningsgange på området," konkluderer Rigsrevisionen.
Derudover var "der i alle 11 tilfælde ikke indhentet alternative tilbud eller på anden vis dokumenteret, at konsulenternes timepriser og ydelser var konkurrencedygtige".
"Rigsrevisionen skal indskærpe, at det er nødvendigt, at ledelsen i Banedanmark har et væsentligt fokus på og prioriterer en opstramning af forretningsgange og dokumentation samt en opfølgning på køb af konsulentydelser," skriver Rigsrevisionen og slår fast, at den vil følge sagen.
Banedanmark: Bedre, men ikke godt nok
Hos Banedanmark erkender man, at der fortsat ikke er helt styr på området. Men det er blevet meget bedre.
Økonomidirektør Søren Stahlfest Møller fra Banedanmark forklarer, at der er indført nye procedurer, men at implementeringen af disse i visse tilfælde ikke har været i orden.
"Det er vi selvfølgelig ikke tilfredse med og vil have fokus på," fortæller Søren Stahlfest Møller til Computerworld.
Han oplyser i øvrigt, at stikprøverne ikke var tilfældige, men alle var indkøb, som Banedanmarks interne revision ikke vidste, havde været i udbud.
"Ifølge vores beregninger svarer stikprøvens resultater ikke til alle indkøb. Faktisk er det under fem procent af indkøbene, hvor procedurerne ikke er holdt," forklarer han.
Det ændrer ikke ved, at man vil stramme op på området.
"Vi vil simpelthen gennemgå vores procedure en gang til. Og så skal vi tættere på i implementeringen og sørge for, at procedurerne bliver holdt," forklarer han.
Faktisk kan der i nogen grad blive tale om, at visse krav forenkles, fordi det gør det nemmere for indkøberne at arbejde med dem.
"Desuden skal man have kendskab til kravene. Og så skal man i praksis være i stand til at følge dem," siger Søren Stahlfest.