I forgårs udkom det længe ventede og hypede Grand Theft Auto V spil, og det fik kasseapparaterne til at snurre i særdeles højt tempo hos alverdens spilleverandører. Det skriver Yahoo.
På sin første salgsdag omsatte det for godt 4,5 milliarder danske kroner, hvilket gør spillet til det hurtigst sælgende nogensinde.
Det betyder samtidig, at spillet har tjent sig selv hjem godt fire gange, set i forhold til hvad det har kostet virksomheden Take-Two Interactive Software at udvikle.
Angiveligt skulle udviklingsprisen være 1,2 milliarder danske kroner.
Værd at bemærke er også, at spillet endnu kun er udkommet til Microsofts Xbox 360 og Sonys PlayStation 3, mens det forventes, at spillet udgives til pc engang næste år.
Udvikler: Vi overgik os selv
Udviklerne selv er ovenud tilfredse med det vilde rekordsalg:
"Alle på Take-Two er begejstrede for de første reaktioner omkring Grand Theft Auto V. Endnu en gang har teamet overgået sig selv, vi sætter nye standarder for underholdningsindustrien omkring kreativitet, innovation og kvalitet," siger Strauss Zelnick, der er administrerende direktør for Take-Two.
Danske og internationale spilanmeldere skamroser det ultravoldelige Grand Theft Auto spil, og GameReactor Danmark går eksempelvis all-in på karakterne og kaster maksimale 10 point efter det nye spil.
Risikerede tidlig død
Grand Theft Auto's nuværende succes er i en klasse for sig, men ser man tilbage på tilblivelsen af det første spil i serien, kunne alt være helt anderledes.
Det første spil skulle nemlig udsættes for mangt og meget, inden det i 1997 endelig lykkedes for det dengang lille skotske Take-Two udviklerhold at få spillet presset igennem hos producenten, Rockstar Games, der nærmest ugentligt forsøgte at få lukket spiludviklingen ned.
Det fremgår af en kort film, som The Guardian har lavet med udviklerne bag det originale spil.
Læs også: