Der er gryende optimisme i den danske it-branche, men de danske CIO'er tænker for meget på effektiviseringer og for lidt på forretningen og på, hvor selskabets kunder befinder sig.
Og det kan blive farligt.
Virksomhedernes topchefer er nemlig i stor udstrækning begyndt at satse på øget kunde-intimitet som forretnings-strategi, og her spiller udviklingen af nye it-systemer og nye it-services tæt på kunderne en afgørende rolle.
Sådan lyder en af konklusionerne i IT i Praksis-rapporten, som netop er udkommet og som konsulenthuset Rambøll står bag.
Distance mellem CIO og CEO
Ifølge rapporten er CIO'erne og deres chefer, CEO'erne, slet ikke på linie med hinanden, når det handler om vigtigheden af at komme tættere på kunderne og give kunderne bedre oplevelser via nye it-produkter.
Det kan for eksempel være ved at udvikle skræddersyede produkter og services og ved at anvende it til at differentiere selskabets tilbud.
"CEO'erne og CIO'erne er slet ikke alignet, og der er en distance mellem dem, som er uhensigtmæssig," siger Ejvind Jørgensen, der er direktør i Rambøll og manden bag rapporten.
CIO vil hellere effektivisere
Rapporten viser, at kun omkring hver anden it-chef mener, at øget kunde-fokus hører blandt de vigtigste opgaver, mens hele 75 procent af de forretnings-ansvarlige vil have øget selskabets kundefokusering.
I stedet prioriterer CIO'erne typisk procesforbedringer, reduktion af omkostningerne og at få optimeret værdikæderne - altså effektiviserings-relaterede emner.
"Mere end syv ud af 10 administrerende direktører betragter it som et afgørende strategisk våben, mens det er tilfældet for langt færre it-chefer," siger Ejvind Jørgensen.
"Det er utroligt vigtigt, at CIO'erne begynder at tænke i kundeservice og på at udvikle til dette område," siger han.
Den holdning deles af Carsten Nørgaard, der er formand for Dansk IT og it-direktør i VP Securities.
Her ligger ansvaret
Han peger på, at mange it-chefer i lang tid har fået tudet ørerne fulde om, at de skal effektivisere, nedbringe omkostninger, og at deres primære opgave er at få forretningen til at fungere på en mere effektiv måde.
"Det er i stor udstrækning mindsettet hos de danske it-chefer i dag. Men det skal ændres, hvis forretningen for alvor skal have gevinst," siger han.
De adspurgte it-chefer arbejder i store danske virksomheder, som typisk er så store, at det tager lang tid at omstille dem.
Det er CIO'ens ansvar
"Det er it-organisationens ansvar at være tæt på forretningen, og er den ikke det, vil forretningen bare finde andre veje at skabe udvikling på, og det kan blive dyrt," siger han.
Han peger på, at alle er enige om, at man i dag ikke kan udvikle forretningen uden at have it tæt på.
"Og man risikerer, at kreativiteten i forretnings-afdelingerne stiger, hvis it-organisationen er for langt væk. Så begynder folk selv at udvikle små-løsninger, eller måske køber en afdeling selv et system hos en it-leverandør," siger han.
Penge at hente
Men lykken varer som regel ganske kort.
"Behovet opfyldes på den korte bane, men efter kort tid står de alligevel i it-afdelingen og skal have løst et problem, og så kan det blive dyrt," siger Carsten Nørgaard.
Ifølge Rambølls udregninger er den øgede kundefokus noget, der i høj grad kan kaste gevinster af sig på bundlinien.
Hæver man investeringen i det, som Rambøll kalder "customer experience management" - kundefokus, kundedrevet innovation, branding, kundeindsigt og lignende - med 10 procent, vil det nemlig kunne føre til en gevinst på fem procent på bundlinien.
Læs også:
En ny generation af it-problemknusere er på vej