Artikel top billede

Danske it-chefer går for meget op i effektiviseringer - her bør du satse i stedet

Du er som it-chef er alt for fokuseret på at effektivisere. Men de bør lægge deres kræfter et andet sted, hvis selskabet for alvor skal have glæde af dem.

Der er gryende optimisme i den danske it-branche, men de danske CIO'er tænker for meget på effektiviseringer og for lidt på forretningen og på, hvor selskabets kunder befinder sig.

Og det kan blive farligt.

Virksomhedernes topchefer er nemlig i stor udstrækning begyndt at satse på øget kunde-intimitet som forretnings-strategi, og her spiller udviklingen af nye it-systemer og nye it-services tæt på kunderne en afgørende rolle.

Sådan lyder en af konklusionerne i IT i Praksis-rapporten, som netop er udkommet og som konsulenthuset Rambøll står bag.

Distance mellem CIO og CEO

Ifølge rapporten er CIO'erne og deres chefer, CEO'erne, slet ikke på linie med hinanden, når det handler om vigtigheden af at komme tættere på kunderne og give kunderne bedre oplevelser via nye it-produkter.

Det kan for eksempel være ved at udvikle skræddersyede produkter og services og ved at anvende it til at differentiere selskabets tilbud.

"CEO'erne og CIO'erne er slet ikke alignet, og der er en distance mellem dem, som er uhensigtmæssig," siger Ejvind Jørgensen, der er direktør i Rambøll og manden bag rapporten.

CIO vil hellere effektivisere

Rapporten viser, at kun omkring hver anden it-chef mener, at øget kunde-fokus hører blandt de vigtigste opgaver, mens hele 75 procent af de forretnings-ansvarlige vil have øget selskabets kundefokusering.

I stedet prioriterer CIO'erne typisk procesforbedringer, reduktion af omkostningerne og at få optimeret værdikæderne - altså effektiviserings-relaterede emner.

"Mere end syv ud af 10 administrerende direktører betragter it som et afgørende strategisk våben, mens det er tilfældet for langt færre it-chefer," siger Ejvind Jørgensen.

"Det er utroligt vigtigt, at CIO'erne begynder at tænke i kundeservice og på at udvikle til dette område," siger han.

Den holdning deles af Carsten Nørgaard, der er formand for Dansk IT og it-direktør i VP Securities.

Her ligger ansvaret

Han peger på, at mange it-chefer i lang tid har fået tudet ørerne fulde om, at de skal effektivisere, nedbringe omkostninger, og at deres primære opgave er at få forretningen til at fungere på en mere effektiv måde.

"Det er i stor udstrækning mindsettet hos de danske it-chefer i dag. Men det skal ændres, hvis forretningen for alvor skal have gevinst," siger han.

De adspurgte it-chefer arbejder i store danske virksomheder, som typisk er så store, at det tager lang tid at omstille dem.

Det er CIO'ens ansvar

"Det er it-organisationens ansvar at være tæt på forretningen, og er den ikke det, vil forretningen bare finde andre veje at skabe udvikling på, og det kan blive dyrt," siger han.

Han peger på, at alle er enige om, at man i dag ikke kan udvikle forretningen uden at have it tæt på.

"Og man risikerer, at kreativiteten i forretnings-afdelingerne stiger, hvis it-organisationen er for langt væk. Så begynder folk selv at udvikle små-løsninger, eller måske køber en afdeling selv et system hos en it-leverandør," siger han.

Penge at hente

Men lykken varer som regel ganske kort.

"Behovet opfyldes på den korte bane, men efter kort tid står de alligevel i it-afdelingen og skal have løst et problem, og så kan det blive dyrt," siger Carsten Nørgaard.

Ifølge Rambølls udregninger er den øgede kundefokus noget, der i høj grad kan kaste gevinster af sig på bundlinien.

Hæver man investeringen i det, som Rambøll kalder "customer experience management" - kundefokus, kundedrevet innovation, branding, kundeindsigt og lignende - med 10 procent, vil det nemlig kunne føre til en gevinst på fem procent på bundlinien.

Læs også:

En ny generation af it-problemknusere er på vej

Sådan bliver du bedre til dit arbejde som it-chef

Disse ting bliver afgørende for CIO'en i de kommende år




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
EG Danmark A/S
Udvikling, salg, implementering og support af software og it-løsninger til ERP, CRM, BA, BI, e-handel og portaler. Infrastrukturløsninger og hardware. Fokus på brancheløsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere