Detailkæderne borer sig dybere og dybere ned i kunders adfærd for at få større tal på bundlinjen og for at levere bedre service til kunderne.
Og det gør man naturligvis også hos Coop, der benytter dataindsamling og it-systemer til at gøre forretningen bedre i hele Norden ved at identificere nye forretningsmuligheder.
I Coop indsamler man i dag store datamængder gennem eksempelvis kasseapparater, smartphones og via nettet.
Det handler om alt fra salgsstatistikker til indkøbsvaner, og informationerne anvendes til at udforme sortimentet, sætte prisen og til at give gode tilbud baseret på analyser af købsadfærden.
Ekstra es
I Coop har man et ekstra es i ærmet i forhold til mange af konkurrenterne.
Firmaet har nemlig en solid medlemsdatabase, som virksomheden kan målrette kommunikationen og tilbuddene til.
"Ved hjælp af big data kan vi øge indsigten i vores kunders vaner og derved skabe skræddersyede tilbud til dem," fortæller CIO René Munk-Nissen til Computerworlds svenske søsterside.
"Min opgave er at gøre it mere effektiv og sikre, at it gør en forskel i Coop. I den proces er analyse kombineret med big data en afgørende faktor for at lære os at stille de rigtige spørgsmål og derved opbygge en bedre forståelse af kunderne," siger han.
For at stille de spørgsmål, der skal forbedre forretningen, er det tanken, at beslutningstagerne i Coop skal benytte den indsigt, som big data giver i eksempelvis geografiske og lokale forskelle i indkøbsmønstre.
Ambitionen er at komme ned på individ-niveau.
"Big data er god til måling af det, som er vigtigt i en dagligvarebutik. Eksempelvis vareomsætningen og kundegennemstrømningen i butikken," fortæller han.
Indtjening på vintersko
På nordisk plan har Coop et data warehouse fra Teradata med både traditionelle beslutningsredskaber og værktøjer til analyse af big data fra firmaer som Sas Institute og IBM.
Men hvor mange penge kan man egentlig tjene på at følge i hælene på kunderne?
"Det er svært at afdække værdien præcist, men vi ser klare effekter på salget. Ved at kombinere forskellige tilbud på nye måder baseret på den adfærd, vi kan se hos kunderne. Det kunne eksempelvis være en kombination af forskellige vine med italienske retter," fortæller Kent Bredahl, der er kommerciel chef i Coop Danmark, til Computerworld.se.
Big data bruges eksempelvis til at optimere priser og vareudbud eller modne produkter.
"Når vi eksempelvis prissætter vintersko, kan vi optimere prisen ud fra efterspørgslen i hver enkelt butik. I butikker med stort salg kan vi opretholde priserne, mens den kan sænkes i butikker med mindre efterspørgsel," siger Kent Bredahl.
Kent Bredahl ser big data som en evolution.
"Tendensen er, at beslutningsprocesser er gået fra at blive taget per instinkt til, at de nu er fakta-baserede. Derved er big data med til at øge indtjeningen og omsætningen."
Coops it består af et fælles system i Norden, hvor de forskellige nationale virksomheder kan hente data.