Hos Memit kan du gemme al den viden, du finder på nettet. Læs hvorfor vi har brug for en fælles hjerne i skyen.
Hvad gør du, når du finder en interessant rapport eller en indsigtsfuld artikel på nettet? Mange printer dem. Sender dem til sig selv i en mail. Eller gemmer en genvej til teksterne i deres browser.
Men vi skal i stedet bruge sociale bogmærkningstjenester, der samler vores kollektivt indsamlede viden, mener de danske stiftere af Memit, der netop er sådan en tjeneste.
Memits medstifter Jan Futtrup forklarer, at han forsøger at skabe en "kollektiv intelligens" via alt det, som brugerne indsamler via Memit.
Jan Futtrup er selv glad for Twitter og Evernote, og det er i forsøget på at koble de to værktøjer sammen, at Memit opstod.
Vi er en fælles hjerne i cloud-æraen
Memit handler om at aggregere viden - og gøre det håndterbart.
"Jeg har arbejdet med intranet i over 10 år. For otte år siden var alt indhold på intranet som udgangspunkt låst og lukket. Når man laver intranet i dag, lader man i stedet alt være åbent - og lukker så ned for det, som skal være skjult," forklarer Jan Futtrup.
"Før var man også "klog", hvis man holdt på sin viden. Nu er tendensen skiftet til, at man bliver klogere, hvis man deler sin viden. Sammen vokser vi," siger Jan Futtrup.
Helt konkret bogmærker man artikler, billeder eller links til videoer på Memit. Alt indekseres og struktureres. På den måde kan man se, om ens omgangskreds har gemt det samme, eller om de eller andre har gemt andre relevante ting inden for samme område.
Måske en håndsrækning til truede medier
Men Memit vil være mere end blot en bogmærkningstjeneste eller et researchværktøj.
For nylig er medie-kommentator Jon Lund indtrådt som daglig leder. Et tegn på at Memit gerne vil lege med medier og andre indholdsproducenter.
"Vi vil gerne være en slags Spotify for medieindustrien. På den måde at vi skal være et værktøj, der gør det nemt for forbrugerne. Men stadig sørge for, at dem der publicerer indhold stadig har hånd i hanke med, hvordan deres indhold forbruges," siger Jan Futtrup.
En af måderne er at skabe trafik til de medier, som får gemt indhold hos Memit. Når en tekst eller lignende gemmes, kan det kun i uddrag ses af andre Memit-brugere. Hvis de vil læse det eller også gemme det, skal de en tur forbi mediet - som på den måde ikke snydes for annoncevisninger, hvis det er deres forretningsmodel.
På samme måde kan medier fortsætte med at lave paywalls. Det er kun personer, der har adgang til det originale indhold, som også kan læse og gemme det hos Memit.
Men generelt mener Jan Futtrup, at det er gammeldags at lukke sit indhold inde.
"Der er mange medier, der forsøger at binde brugerne til sig. Det gav mening for ti år siden. Men ikke længere. Du bliver nødt til at skabe nogle redskaber, der passer på både forbrugerens og mediets behov. Og i dag henter folk deres indhold mange steder på nettet".
Memit vil gerne være den platform, hvor viden bliver konsumeret. Men de medier eller bloggere, der har produceret indholdet, skal selvfølgelig have betaling for det.
"Når en artikel bliver "mem'et", vil alle de reklameindtægter, som indholdet skaber hos os, blive delt med medierne. Af de penge, vi tjener, ryger 70 procent tilbage til mediet," forklarer Jon Lund.
I kommende udgaver af tjenesten vil Memit også dele brugerdata med medierne, så de for eksempel får mulighed for at lave adfærdsbaserede reklamer eller at målrette indhold.
Der findes andre sociale bogmærketjenester. Både aldrende tjenester som Pinboard og Delicious og nyere modeller som Scoop.it, Snipit og Clipboard (De sidstnævnte er nu lukket efter opkøb).