Forbrugere har Trustpilot til at sortere de dårlige webbutikker fra. I fremtiden vil Veridu give webbutikker og andre muligheden for at sortere de falske forbrugere fra.
Veridu er et nyt dansk firma, som giver et alternativt bud på identitetskontrol.
Veridu bruger blandt andet brugeres samlede profil og netværk på sociale netværk som LinkedIn og Facebook til at skabe et billede af deres autenticitet - og dermed troværdighed.
Det er især webbutikker, der er plaget af identitetstyveri, som skal bruge løsningen. Men også private på for eksempel dating-sider, fortæller firmaet i en pressemeddelelse.
Sådan virker det
Hovedingrediensen i Veridus løsninger er som sagt sociale medier. Her ligger en masse informationer, som kan skabe et billede af personen.
Der bliver blandt andet kigget på, hvor aktiv personen er på de sociale platforme, hvor gammel profilen er og hvor stort et netværk han har. Der bliver også kigget på sammenhængen på tværs af tjenesterne.
Det er også muligt at få sine venner på netværkene til at garantere for ens identitet. Hvis mange manuelt giver personen det blå stempel, giver det et billede af "et rigtigt menneske" - og ikke blot en hurtigt oprettet profil, som en kreditkort-tyv lige har oprettet. Men Veridu vil også inddrage mere traditionelle elementer i sin identifikation; for eksempel NemID og cpr-numre.
Hele valueringen munder ud i en pålidelighedsscore.
Fænomenet er ret godt beskrevet i artiklen "Welcome to the new reputation economys" på Wired.
Social er i vækst
"Der findes allerede en række risk og fraud engines, men det er kun meget store butikker, der har ressourcer nok til at håndtere disse redskaber. Derudover er der situationer og store dele af verden, hvor disse redskaber simpelthen ikke fungerer. Vi har udviklet en løsning, som dækker globalt, og som små og mellemstore butikker også kan bruge," skriver Rasmus Groth i en pressemeddelelse.
Rasmus Groth har tidligere stået bag Nuffly. En backup-tjeneste til oplysninger i skyen.
Han håber at kunne sælge sin nye løsning til andre end netbutikker. For eksempel til datingportaler, spilleindustrien eller markedspladser som Trendsales og Ebay, hvor private handler med hinanden.
Selv om ikke alle i dag har oprettet sig på sociale platforme, er det stadig et marked i vækst. Gartner anslår, at halvdelen af de nye kunder i webbutikker i 2015 vil have oprettet sig i butikkerne via deres profiler på sociale netværk.