29 mails får nu Forbrugerombudsmanden til at melde en virksomhed til politiet.
Det kan virke som et mindre antal. Men samtlige 29 mails er sendt til den samme modtager, som desuden allerede havde frabedt sig at modtage e-post fra firmaet.
Det har fået ham til at klage til ombudsmanden, og sagen er nu endt med en politianmeldelse for overtrædelse af markedsføringslovens §6. Det skriver Forbrugerombudsmanden i en pressemeddelelse.
Der er tale om uønsket reklamepost for det specifikke firma, som ifølge Forbrugerombudsmanden er en reklamevirksomhed hjemmehørende på Sjælland.
Standardbøder
Forbrugeren accepterede i 2010 at modtage reklame fra virksomheden men fortrød kort efter - og tilbagetrak derfor sin accept.
Fra slutningen af december 2012 og halvanden måned frem dukkede der alligevel i alt 29 reklame-mails op i hans indbakke, hvilket han flere gange har gjort Forbrugerombudsmanden opmærksom på. Der er ikke registreret klager fra andre modtagere.
Virksomheden har forsøgt at undskylde sig med, at det var en fejl, at de pågældende beskeder er sendt. Men det argument fritager sandsynligvis ikke firmaet for bøde, der tidligere har ligget på 100 kroner per udsendt mail - og en minimumsbøde på 10.000 kroner.
I markedsføringslovens § 6 står der, at en "erhvervsdrivende ikke må rette henvendelse til nogen ved brug af elektronisk post (dvs. f.eks. e-mail eller sms) med henblik på afsætning af varer eller tjenesteydelser, medmindre modtageren forinden har samtykket til at modtage den pågældende markedsføring". Og at det er ulovligt at sende e-mails indeholdende markedsføring til en person, som har tilbagekaldt et tidligere meddelt samtykke.
Forbrugerombudsmanden opfordrer alle, der modtager dansk eller udenlands spam, om at sende en kopi til de to spampostkasser: dansk@spamklage.dk eller int@spamklage.dk. Her modtager Forbrugerombudsmanden mellem 1.000 og 2.000 henvendelser hver måned.
LÆS OGSÅ: