Hvad skal der ske med dine billeder, e-mails og dokumenter, når du er død? Google er nu klar med en ny funktion, hvor du kan indstille, hvad der skal ske med dine data efter døden. Her kan du blandt andet bestemme, at alle data skal slettes, hvis kontoen har været inaktiv i en bestemt periode. Du kan også udpege personer, som skal modtage alle eller nogle af dine data.
Den nye funktion "Administration af inaktiv konto" findes under Googles kontoindstillinger. Her kan du bestemme, om og hvornår din konto behandles som inaktiv, hvad der sker med dine data, og hvem der underrettes.
Først skal du indstille en timeout-periode, efter hvilken din konto bliver regnet som inaktiv. Det kan være tre, seks, ni eller tolv måneder. Denne periode bliver beregnet ud fra det seneste login på Google-kontoen. Der sendes så en e-mail eller sms, når perioden er udløbet.
Du kan så tilføje betroede kontaktpersoner, der skal have besked om, at kontoen ikke længere bruges, og du har mulighed for at dele data med dem. Desuden er der mulighed for at få Google til at slette den aktive konto, når alle de indstillede handlinger er gennemført.
Der kan indstilles op til 10 kontaktpersoner, som skal informeres, hvis din konto er inaktiv. For hver enkelt person kan du vælge, hvilke data der skal deles.
Hvis du har indstillet, at kontoen skal slettes, bliver alle data fjernet fra tjenester som Google+, Blogger, Google Drive, Gmail, Picasa, Google Voice og Youtube.
I denne tyske blog forklarer Google, at funktionen skal gøre det lettere at forberede dit digitale liv efter døden og samtidig hjælpe dine pårørende og venner.
Hos den populære tjeneste Evernote er man også på vej med en funktion, der skal administrere dine beskeder efter døden.