Læs også: Statens IT foretager stor intern rokade efter bøvl
Derfor er pc-projekt til 100 millioner kroner forsinket
Steve Balmer: Dannelsen af Statens IT er en udfordring
Kunderne hos Statens It er utilfredse med servicen, viser flere tilfredshedsmålinger.
"Vi arbejder målrettet med at rette op på tilfredsheden hos kunderne," fortæller direktør Michael Ørnø fra Statens It.
Vurderingerne i målingerne ligger i snit på 2,9 på en fem-skala, hvor fem er bedst. Men målet er 3,7, så der er meget lang vej igen, forklarer direktøren.
Allerede i marts 2013 skrev Computerworld om en større rokade hos Statens It, der netop skyldes bøvl og problemer hos kunderne.
Michael Ørnø forklarer på et interviewmøde på Gammel Kongevej med Computerworld - Version2 og Børsen har også været inviteret til lignende møder - at der har været problemer med nedetider og responstider på at få løst problemer.
Da Michael Ørnø begyndte i jobbet for nylig, var der slet ikke sat mål op for, hvor hurtigt problemer skulle løses.
Nu har man oprettet "tæskehold", der med direktørens egne ord skal tæske problemerne ude ved kunderne.
Michael Ørnø, der i øvrigt dagligt selv cykler rundt og besøger kunderne, fortæller, at han mener, at udviklingen er ved at vende.
"Det er et meget vigtigt mål for Statens It, som helst skal være usynlige i form af, at alt it bare virker," forklarer han.
Betaling på timebasis
Samtidig er styrelsen under Finansministeriet fra 1. januar 2013 gået over til at være finansieret via betaling per time, server med videre - fremfor blot at have overtaget it-pengene som de enkelte ministerier havde fået bevilliget.
Ergo blev merforbrug af eksempelvis servere som udgangspunkt afholdt inden for den bevilling, der nu engang var overført.
Faktisk er de første regninger til ministerierne ved at blive opgjort.
"Det har været en svær opgave at udregne, men vi mener at have ramt det rigtigt," siger han.
Han peger på, at flere systemer med videre måske deles mellem ministerier, hvilket også gør øvelsen svær.