Så er Redigi igen løbet ind i problemer med sit salg af brugte digitale mp3-filer. Redigi har længe været en torn i øjet på pladeselskaberne, og nu har ét af dem - Universal Music-datterselskabet Capitol Records - vundet en principiel sejr ved en amerikansk domstol. Ifølge New York Times har dommeren afgjort, at videresalg af mp3-musik krænker pladeselskabernes copyright.
Hos Redigi kan brugerne sælge den musik, som de har købt hos Apple, Amazon eller andre musikbutikker. Men dommeren mener, at videresalget kun må ske, hvis rettigheds-haveren har godkendt det. Nu vil Redigi anke afgørelsen.
Redigi mener, at dommerens afgørelse kun gælder for den første version af selskabets teknologi, mens de nyere versioner ikke er omfattet.
Samtidig med at Redigi har problemer i sit hjemland USA, forbereder tjenesten en europæisk lancering.
Tjenesten er klar i de første europæiske lande til juni, og flere skulle følge til næste år. Selskabet vil snart afsløre, hvilke lande der bliver de første.
Umuligt at sælge den samme fil flere gange
For at sælge musik på Redigi skal man hente en softwareklient, der kontrollerer, om musikken er købt lovligt. Det er ikke tilladt at bruge platformen til at sælge musik, der er rippet fra cd'er eller hentet fra fildelingstjenester.
Når en sang bliver sat til salg, bliver den samtidig slettet på sælgerens computer og de enheder, hvor musikbiblioteket er synkroniseret med denne. Det skal forhindre, at man kan sælge den samme musikfil flere gange.
Redigi hævder, at denne fremgangsmåde er juridisk holdbar. Pladeselskaberne mener dog, at Redigi hverken kan være sikker på, at musikken er købt lovligt eller faktisk bliver slettet hos sælgeren. Derfor har musikfirmaet EMI krævet en erstatning på 150.000 dollar for hver sang, der er solgt på tjenesten.
EMI mener, at salget af brugte mp3-filer krænker selskabets copyright og henviser til de licensaftaler, der er indgået med musikbutikker på nettet. Her har pladeselskabet sikret sig de eksklusive rettigheder til at distribuere musikken online.
Men Redigi mener, at man overholder den amerikanske lovgivning. Firmaet sammenligner sig selv med en gadebutik, der sælger brugte plader og cd'er, og henviser til den såkaldte "first sale" regel, som betyder, at kunden har lov til at sælge varen videre.
I Europa har EU-domstolen allerede afgjort, at det er lovligt at videresælge software - også selv om den er købt som download. EU-dommerne har ikke taget stilling til, om det også skal gælde for andre typer af indhold, men det regnes for sandsynligt.
Som det næste vil Redigi kaste sig over salget af brugte e-bøger. Senere bliver det også muligt at sælge film, spil og anden software. Redigi skal dermed fungere som en markedsplads for alle former for digitalt indhold.
Selskabet mener, at man dermed kan frigøre en værdi på milliarder af dollar, som lige nu ligger gemt i musik og andre digitale filer, som brugerne har liggende uden at kunne sælge dem igen.
Amazon kan blive konkurrent
Det ser ud til, at Amazon snart kan blive en konkurrent til Redigi. Selskabet har netop fået tilkendt et patent på en sekundær markedsplads for digitale varer.
Det nye Amazon-patent beskriver en "copy and delete" mekanisme, hvor en kopi af det solgte indhold bliver overført til køberen - hvorefter den gamle kopi hos sælgeren så bliver slettet.
Amazon har ikke selv bekræftet, at man vil sælge brugte e-bøger eller andre digitale varer i et brugtmarked, men selskabets størrelse kan gøre at netgiganten hurtigt kan blive dominerende på dette felt, hvis man vælger at åbne en sådan markedsplads.
Men Amazon kunne også nøjes med at bruge patentet til at lukke andre markedspladser og dermed forhindre ethvert salg af brugt digitalt indhold.
Kindle-ejere har allerede mulighed for at "udlåne" e-bøger til deres venner. Den pågældende bog er så ikke tilgængelig på den oprindelige enhed, så længe den er "lånt ud".
Denne lånefunktion kunne nemt udbygges til et rigtigt salg af brugte e-bøger, hvor Amazon så kan håndtere transaktionen og sørge for, at den oprindelige bog bliver helt slettet.
Der er dog afgørende forskelle mellem fysiske og digitale produkter, selvom Redigi gerne vil kalde sig selv for et loppemarked.
Et digitalt produkt kan i princippet kopieres et uendeligt antal gange. Hver kopi er perfekt. Der er ingen kvalitetstab. Der er ingen fedtpletter eller knækkede sider eller tobakslugt. Det er fuldstændig det samme produkt.
Det er altså ingen grund til at købe en ny e-bog, hvis man kan vælge en billigere brugt. Det kan blive en alvorlig udfordring for Amazon og andre sælgere af e-bøger, som i forvejen forsøger at holde priserne oppe på niveau med papirbøger.