Læs også: Stor rapport afslører: Derfor kørte Polsag helt af sporet
Historien om det kuldsejlede it-projekt, Polsag, der kostede op imod en halv milliard kroner, er historien om uprofessionel projektledelse fra kundens side.
Det slår Rigsrevisionens fast i en rapport om forløbet.
Men også forholdet mellem kunden (Rigspolitiet) og leverandøren CSC gik hen og blev et større problem.
Det fremgår af rapporten, at tilliden mellem parterne simpelthen forduftede.
"Udvalget (der i sidste ende anbefalede at lukke projektet ned, red.) vurderede bl.a., at nogle af de tekniske risici, der i 2011 blev påpeget af konsulenterne, også indgik i det review, Rigspolitiet fik gennemført i 2009, og at leverandøren
ikke havde fået gennemført afgørende forbedringer siden da," hedder det i rapporten.
Samarbejde ved pilottest
Samtidig rettede forholdet mellem parterne sig ikke op under pilottesten på Bornholm.
"Udvalget koblede desuden de leverandørmæssige risici til erfaringerne under pilotdriften på Bornholm. Udvalget vurderede, at Rigspolitiets erfaringer med leverandøren, især under pilotdriften på Bornholm, havde skabt mistillid til leverandørens evne og vilje til at bringe systemet i en brugbar stand," skriver Rigsrevisionen.
Derudover var forholdet mellem hoved- og underleverandør ikke tilfredsstillende.
"Det medførte ifølge udvalget en væsentlig risiko for uforudsete omkostninger, forsinkelser og mangelfulde leverancer," fremføres det.
Imidlertid fremgår det også af rapporten, at leverandøren rent faktisk måtte påpege fejl i konsulentrapporter undervejs.
Du kan læse hele rapporten på Rigsrevisionens hjemmeside her.