Nu har Microsoft taget endnu et skridt for at åbne sin bevægelsesstyring Kinect for eksterne udviklere. Sidste år kom et Software Developer Kit (SDK) til Kinect og en særlig Windows-version af hardwaren, og nu har Microsoft frigivet en del af koden under en open source-licens. Der er tale om 22 konkrete stykker kode, der er skrevet i C++, C# og Visual Basic.
Samtidig har Microsoft også startet en blog for Kinect-udviklere, hvor man fremover vil bringe tips og tricks til Kinect-programmering og fortælle om teknologien og de forskellige grænseflader.
Der findes allerede en produktblog med annonceringer, nyheder og eksempler på, hvordan Kinect kan bruges i forskellige scenarier.
Softwarefirmaet fortæller, at Kinect-koden er frigivet på CodePlex, fordi man ønsker at gøre det lettere for udviklere at skabe nye applikationer til Kinect, og samtidig håber man på at modtage feedback fra udvikler-samfundet. Koden er frigivet under Apache 2.0 licensen.
Kinect-udvidelsen til spilkonsollen Xbox 360 kom i 2010 og blev hurtigt en stor succes for Microsoft.
Selskabet prøvede i starten at begrænse uofficielle "hacks", men ændrede hurtigt kurs og gjorde alt for at få hobbyprogrammører til at lave deres egne modifikationer af Kinect.
Der kom da også et meget stort antal Kinect-modifikationer, som bruger teknologien til at styre alt fra robotter til lyssværd og køleskabe.
Microsoft kom først med et udvikler-værktøj til hobby-programmører, og senere kom en kommerciel version af SDK'et.
En af ideerne er at bruge Kinect til interaktive reklamer. Kinect er blandt andet i stand til at følge brugernes bevægelser, genkende ansigter og reagere på talte kommandoer.
I det sidste års tid har der været rygter om, at Microsoft vil indbygge Kinect i bærbare computere og fjernsyn. Men det er endnu ikke sket.
Det ventes, at Microsoft inden længe vil annoncere sin næste Xbox-generation, og her vil Kinect muligvis være indbygget fra starten.