En ny analyse fra BDO viser, at danske it-virksomheder er kommet godt igennem krisen. It-branchen har i sammenligning med andre brancher klaret sig rigtig godt, er en af konklusionerne fra analysen.
Læs mere om det her.
Postulatet om at it-branchen er igennem krisen, er Anders Elbak fra IDC generelt enig i.
"Vi kan se, at efterspørgslen er på et noget højere niveau end før krisen. Set ud fra et bredt omsætningssynspunkt er branchen kommet godt og hurtigt igennem krisen i forhold til mange andre brancher," siger han.
Bred optimisme i markedet
Ifølge tal fra IDC oplevede it-markedet i 2009 et fald på omkring fem procent, men allerede i 2010 var markedet større end før krisen.
I dag er markedet på godt 71 milliarder kroner, hvilket er syv milliarder kroner større end i 2010.
Og den positive udvikling ser ikke ud til at stoppe. Ifølge en undersøgelse hos IDC, forventer tre ud af fire it-leverandører i 2013 øget omsætning.
"Selvom det ikke er alle virksomhederne, der vil opnå en øget omsætning, er det alligevel en indikation på en bred optimisme i markedet," siger Anders Elbak.
Det er nye tider
Men selvom krisen synes afblæst og optimismen igen florerer i it-verdenen, er alt ikke bare ved det gamle.
Der er sket ændring, som er kommet for at blive.
"Det er blevet vigtigere for it-leverandørerne at kunne forklare forretningspotentialet i it. Det vil ikke ændre sig, men derimod blive mere og mere vitalt i takt med at standardiserede og billige cloud-løsninger vinder indpas," siger Anders Elbak og fortsætter:
"It-leverandørerne bliver nødt til at kunne forklare, hvorfor deres produkt er bedre end et billigere produkt i skyen eller hos konkurrenten."
Her er den store forandring
Læs også:
Rapport: Danske it-virksomheder er igennem krisen
Sådan balancerer du på kanten mellem afgrund og vækst
Så hårdt har krisen ramt danske it-konsulenter
Virksomhederne vil ikke bare tale med en it-chef, de vil også tale med en økonomi eller marketingschef, der kan fortælle dem, hvordan et givent it-system kan gøre en forskel for dem.
De kompetencer bliver it-leverandørerne nødt til at tage højde for.
De bliver nødt til at kunne forklare, hvilken værdi et givent it-produkt kan skabe for forretningen. Det er og bliver helt essentielt, at virksomhederne har den nødvendige forretningsmæssige forståelse - ellers får de meget svært ved at sælge noget som helst," siger Anders Elbak
Andre dele af organisationen får mere indflydelse
Det skifte har allerede vundet indpas hos mange virksomheder, og ændringen betyder blandt andet, at økonomichefer og linjechefer får mere og mere indflydelse.
"Beslutningsprocesserne er ikke længere de samme som før krisen. Vi kan nu se, at andre dele af forretningen får mere og mere indflydelse på beslutninger i forhold til it," siger han.
Det underbygger han blandt andet med, at en spørgeskemaundersøgelse fra IDC viser, at økonomi-ledelsen og diverse linjechefer sidder mere og mere med ved bordet, når der skal træffes beslutninger i forhold til it.
Det betyder ligeledes at beslutninger, indkøb og opstart af store projekter tages mere forsigtigt og langsomt.
"Tiderne, hvor CIO'en kunne køre sit eget løb, er slut. Forretningen bliver også nødt til, at kunne se det fornuftige i en it-løsning - så selvom krisen måske er ovre, bliver beslutninger taget mere forsigtigt," siger Anders Elbak.
Læs også:
Rapport: Danske it-virksomheder er igennem krisen