Computerworld News Service: Glem alt om ThinkPad, nu handler det om MobileFirst.
IBM kaster sig nu med fornyet energi ind i det voksende mobil-marked, hvor selskabet vil hjælpe sine erhvervskunder til at øge omsætningen og blive mere konkurrencedygtige ved hjælp af udvikling af mobil-apps.
Det nye tiltag trækker på en vifte af IBM's produkter og tjenester heriblandt nogle af de nyligt opkøbte, som samles under et helt nyt varemærke: MobileFirst.
Målet er et marked, mange anser som modent til vækst, og selskabet vil her hjælpe erhvervslivet til at drage nytte af den eksplosive udbredelse af smartphones og tablets.
"Vi befinder os på nippet til en massiv acceleration på området," udtaler Jerry Cuomo, der er teknologichef for IBM's WebSphere-produkter, i et interview.
Kundevendte apps
IBM vil med MobileFirst hjælpe virksomheder til at designe og bygge kundevendte apps, der nedsætter driftsomkostningerne eller skaber forretningsmæssig vækst, i stil med hvad luftfartsselskaberne gør med elektroniske boarding passes, eller som Uber har gjort med sin tjeneste til bestilling af taxi.
IBM vil også bruge sine værktøjer til at bygge interne apps til sit salgspersonale og andre medarbejdere og til administration af medarbejdernes personlige mobile enheder.
En bedre udnyttelse af hele mobil-området kan ifølge Cuomo desuden både føre til helt nye og bedre måder at drive forretning på og forbedre eksisterende arbejdsgange.
"Det handler ikke kun om app'en, men også om hvordan den givne app fører til innovation af processerne," siger han.
IBM vil her konkurrere med andre store leverandører såsom SAP, der også er i gang med et stort mobil-tiltag, og med en vifte af mindre leverandører såsom Appcelerator, der producerer en platform til app-udvikling.
Selskabet vil her desuden konkurrere med konsulentfirmaer såsom Accenture og Cognizant.
IBM mener dog at have den fordel at have alt under samme tag.
Den store fordel for IBM
Sidste år kom det store selskab for alvor i gang med at udvikle sin mobilstrategi og pilotteste apps, men i år vil det gælde implementering, mener Kevin Benedict, der er chefanalytiker for social, mobil, analyse og cloud hos Cognizant Technology Services.
"Markedet for enterprise mobility er virkelig enormt og det kommer ikke til at forsvinde," siger han.
Stor fordel
Det kan vise sig at være en stor fordel for store spillere som IBM, da erhvervslivet har for vane at investere i velkendte platforme, som kan forventes at eksistere i mange år frem.
Det er da også tydeligt, IBM ser dette som en kolossal forretningsmulighed.
Pressematerialet om MobileFirst beskriver tiltaget som selskabets "vigtigste mobilstrategi siden introduktionen af ThinkPad."
IBM oplyser at have til hensigt at fordoble sin investering på mobilområdet alene i løbet af i år, men sætter dog ingen absolutte tal på.
De konkrete løsninger
Af konkrete løsninger, der hermed er blevet lanceret, kan nævnes MobileFirst Platform til udvikling og udrulning af apps.
Denne platform inkluderer udrulningssoftwaren Worklight, som udvides med ny single-signon-funktionalitet, samt en ny beta af Rational Test Workbench, der er software til test af eksempelvis ydeevne.
Herudover lanceres softwaren MobileFirst til administration af mobile enheder, som inkluderer en opdateret EndPoint Manager, samt software til analyse i kraft af selskabets opkøb af firmaet Tealeaf, der udvikler værktøjer til overvågning af kundeadfærd. IBM Global Services deltager også i initiativet med tjenester til strategi og udvikling.
Derfor bør du bygge i JavaScript
Selskabet vil understøtte app-udvikling og administration af mobile enheder til alle de store smartphone-platforme heriblandt iOS, Android, Windows Phone 8 og BlackBerry.
For eksempel vil en ny version af AppScan udvide sin sårbarhedstest til også at understøtte iOS-apps.
"Vi sælger ikke mobile enheder, men vi har en mening om, hvordan virksomheder bør udvikle mobil-apps," udtaler Cuomo.
På tværs af platforme
For eksempel råder IBM sine kunder til at bygge apps i JavaScript, der kan køre på tværs af platforme i stedet for at bygge native apps til hver enkelt platform, påpeger han.
Som IBM ser det, takker virksomheder uden mobilstrategi nej til ekstra omsætning.
"Vi mener, at virksomheder, der ikke først og fremmest har mobilområdet i tankerne, med hensyn til hvordan de udvikler deres forretningsprocesser, og hvad deres tilgang til det er, vil ikke opleve lige så stor succes, som de ellers kunne," fremhæver Arthur Chiang, der er vice president for mobility services hos IBM Global Technology Services.
"Hvad angår muligheder for indtjening og omkostningsbesparelser repræsenterer det milliarder af dollar, hvis man udnytter mobilområdet ordentligt," siger han.
IBM vil afholde en webcast på messen Mobile World Congress i Barcelona i denne uge, hvor selskabet vil fremlægge sine planer på mobilområdet. Man kan tilmelde sig begivenheden her.
Oversat af Thomas Bøndergaard