De sidste år har været et sandt eventyr for det danske firma Zendesk, der startede i ydmyge lokaler på Østerbro i 2007. Softwarefirmaet er senere flyttet fra Østerbro til San Francisco og har fået en række store kunder til sit helpdesk-system. Nu fortæller Zendesk, at man har været udsat for et elektronisk indbrud, som kan give grimme ridser i lakken.
"Vi er blevet hacket," lyder overskriften i Zendesk-bloggen. Her fortæller selskabets stifter Mikkel Svane, at en ukendt hacker har haft adgang til systemet i denne uge.
"Så snart vi blev klar over angrebet, har vi lukket sikkerhedshullet og blokeret for hackerens adgang," skriver han.
Der er nu indledt en undersøgelse af angrebet, men det ser foreløbig ud til, at hackeren har haft adgang til support-informationer fra tre af selskabets kunder.
"Vi tror, at hackeren har downloadet mail-adresser for brugere, som har kontaktet disse tre kunder for at få support, samt emnelinier fra deres mails. Vi har nu taget kontakt til de pågældende kunder og samarbejder med dem i sagen," fortæller Mikkel Svane.
Han lover samtidig, at selskabet nu vil styrke sin it-sikkerhed og udvikle nye procedurer, der skal forhindre, at et lignende angreb kan gentage sig.
"Vi er utrolig skuffede over, at det er sket, og vi vil gøre alt for at sikre, at det ikke sker igen," lyder firmastifterens løfte.
Zendesk fortæller ikke selv, hvilke tre kunder der er tale om, men Wired kan afsløre, at det er de tre sociale netværk Twitter, Tumblr og Pinterest. Det betyder også, at der kan være tale om millioner af berørte brugere. Det ventes, at alle tre selskaber vil informere deres brugere direkte om datatyveriet.
De sociale netværk har allerede sendt mails til nogle brugere, hvor man bekræfter, at hacker-angrebet hos Zendesk kan placere dem i farezonen. Det anbefales at være ekstra forsigtig, hvis man modtager mails fra ukendte personer.
Ifølge Wired har hackeren muligvis også fået fat i brugernes telefon-numre, men deres kodeord skulle ikke være kompromitteret.
Zendesk har ifølge sine egne oplysninger omkring 25.000 kunder, der bruger selskabets helpdesk-software.