Efter fire måneder har Google stadig ikke reageret på en række anbefalinger fra det franske datatilsyn CNIL, som har krævet, at Google-brugerne skal have større kontrol over deres data hos selskabets forskellige internet-tjenester. Franskmændene har gennemført en undersøgelse af Googles datahåndtering på vegne af 27 EU-lande, herunder også Danmark, der sendte et fælles EU-brev til Google i oktober.
Nu fortæller CNIL, at man vil nedsætte en arbejdsgruppe, der skal forberede et indgreb mod Google i hele EU inden sommer. EU's deadline til Google udløb den 18. februar, og selskabet har stadig ikke svaret på henvendelsen. Nu ser det ud til, at Google bliver tvunget til at ændre sin håndtering af brugerdata.
Brugerne skal styre deres data
Google besluttede tidligere i år at samle mere end 60 privatlivspolitikker fra sine forskellige produkter i et enkelt dokument. Den nye politik gør det muligt for Google at konsolidere en brugers personlige oplysninger, der kan være spredt over forskellige tjenester, så selskabet kan behandle brugeren som den samme person på tværs af alle sine produkter.
Det betyder også, at man kan levere skræddersyede annoncer baseret på brugerens oplysninger fra de forskellige tjenester.
CNIL har forlangt, at Google skal informere tydeligere om, hvilke data der indsamles og til hvilke formål. Desuden skal brugerne have større indflydelse på, hvordan deres data bliver kørt sammen.
Helt konkret skal den enkelte bruger have mulighed for at vælge, hvilke tjenester der skal tages med i denne sammenkøring af data.
Favoriserer sine egne produkter
Det røde kort fra EU kommer på et uheldigt tidspunkt for Google. De europæiske konkurrence-myndigheder undersøger i øjeblikket også, om Google har misbrugt sin dominerende stilling på søgemarkedet.
I USA har FTC frikendt Google for at manipulere sine søgeresultater. Men det ser ud til, at EU vælger en noget hårdere kurs over for Google end de amerikanske myndigheder. EU-konkurrencekommissær Joaquín Almunia har truet med en monopol-sag mod Google, hvis ikke selskabet ændrer sine søgemaskine-indstillinger.
Helt konkret handler det om, at Google anklages for at favorisere sine egne produkter i søgeresultaterne på bekostning af produkter fra konkurrenterne. Hvis man søger efter "e-mail", er det eksempelvis Googles egen Gmail-tjeneste, der lander blandt de første resultater.
EU mener, at Google misbruger sin dominerende position til at lede brugerne over til sine egne tjenester. Google har hele tiden hævdet, at alle tjenester bliver behandlet på lige vilkår.