"Jeg mener bestemt, det får en positiv effekt på forretningen. Og det viser, at IBM kan bruges til noget."
Direktør Christian Gravgaard fra IBM-forhandlren At Axis er klart positiv overfor IBMs ny cloud-løsning, Smartcloud for Social Business.
Også Jan Brink fra den norskejede IBM-partner Symfoni Software mener, at Smartcloud overvejende er et positivt tiltag fra IBM, men erkender, at det får indflydelse på hans forretningsmodel.
"Det er den vej tingene går, og det er en forretningsmæssig fordel for kunderne. Men det stiller mig i en situation, der udfordrer min forretningsmodel," siger han.
Han er samtidig afklaret i forhold til cloud-løsningen, som han bemærker, at han jo ikke kan lave om på.
"Vi har set for mange år siden, at det går den vej. I stedet for teknologi arbejder vi derfor også mere med at hjælpe vores kunder med det forretningsmæssige, så de kan bruge teknologien rigtigt," siger Jan Brinck.
Det er samme muligheder Christian Gravgaard fra At Axis ser.
"Jeg ser at kunderne i højere grad kommer til at efterspørge løsninger, der passer ind i cloud-modellen. Cloud løser ikke det hele af sig selv. Vores indgangsvinkel til markedet og vores berettigelse er, at vi skal skabe en bedre og mere effektiv forretning for vores kunder," siger han.
Det er dog ikke alle IBM-partnere, som umiddelbart tror, at Smartcloud kommer til at påvirke deres forretning. Johan P. Petersen fra Notes-partneren KTP Data tvivler på, at Smartcloud kommer til at betyde det store for hans forretning.
"Vores primære opgave er vores ERP-system til boligadministration. Notes er en mindre del af vores forretning. Hvis kunderne vil have flyttet deres mail og kalender op i skyen, så finder vi ud af hvordan. Men det er et marginalt område for os, " siger han.
Hos Symfoni Software fylder Notes meget mere. Men country manager Jan Brinck påpeger, at cloud-delen ud over at udfordre markedsmodellerne, også skaber ny brydninger.
"De gamle bindinger til producenterne er ikke den samme længere. Jeg tror ikke, producenterne er fuldt opmærksomme på den udfordring, de også får, når verden er så åben. Det giver ikke den samme mening nu, som for fem til ti år siden at binde sig tæt til en producent," konstaterer han og fortsætter:
"Til gengæld giver det os en mulighed for at være mere kundeorienteret."
Christian Gravgaard fra At Axis opsummerer.
"Det er i øjeblikket, at ting flyttes i skyen i stor skala. Men det betyder jo ikke, at vores forretning stivner. Vi skal følge med og udnytte de nye muligheder og skabe de bedste løsninger til vores kunder."
Læs mere: