Sidste år kunne ComON fortælle om Ikeas smart-tv med navnet Uppleva. Det er en integreret pakke, hvor selve skærmen og tilhørende elektronik er indbygget i et tv-møbel, der kan specificeres i flere farver og størrelser.
Det blev lanceret i fem lande sidste sommer, og salget gik over al forventning, men den planlagte lancering i Danmark den 1. oktober 2012 måtte udskydes. Produktionen kunne slet ikke følge med.
Nu er ventetiden slut. Ikea fortæller, at den nye medieløsning bliver lanceret i Danmark den 22. januar. Fra denne dato kan Uppleva købes i de fem danske Ikea-varehuse, og selskabet fortæller, at medarbejderne er blevet uddannet til at kunne rådgive og vejlede om tv-produktet.
Samtidig beder Ikea om hjælp til at finde på en ny betegnelse for denne nye møbelkategori. Betegnelsen "integreret medieløsning" er trods alt ikke så mundret.
"Det bliver spændende at se, om vi ender ud med et ord, som kan vinde indpas. Det er ikke en konkurrence, men chancen for at hjælpe Ikea og Danmark med at få skabt en ny fællesbetegnelse. Og hvem ved - måske et helt nyt ord i den danske retskrivningsordbog," siger Lena Gaarde, der er marketingchef hos Ikea Danmark.
Uppleva omfatter et LED Smart TV i fire forskellige størrelser - 46, 40, 32 og 24 tommer - og et 2.1 lydsystem med trådløs subwoofer og adgang til internettet. Som en integreret del af medieløsningens tilhørende møbel er der en indbygget CD/DVD/Blu-ray afspiller. Medieløsningen fås i højglans sort og hvid.
De fem lande Sverige, Polen, Frankrig, Tyskland og Italien blev udvalgt som pilot-markeder, og Ikea fortæller, at især den hvide variant og de komplette løsninger har vist sig at være de mest populære.
Prisen afhænger af den valgte kombination af reol og tv. En Bestå/Uppleva reol med 40-tommers tv koster således 10.747 kr., mens en Bestå/Uppleva tv-bænk med skærm i samme størrelse sælges for 8.427 kr.
Læs også: