Læs også:
Her er årets bedste apps til Android og iOS
Computerworld News Service: Forrester advarer nu om, at hvis du som it-chef ikke investerer i en ordentlig strategi for mobil-applikationer, vil konkurrerende virksomheder med brugervenlige og nyttige apps begynde at tiltrække din virksomheds kunder.
I rapporten The business impact of mobile engagement argumenterer Forrester:
"Virksomheder, der kan "skabe en mobil-app, der tilbyder en fundamentalt anderledes mulighed eller tjeneste ved at imødekomme folks behov i deres fysiske omgivelser, kan øge loyaliteten eller trække kunder væk fra deres nuværende banker, detailforretninger og medievirksomheder."
Årsagen til dette nye konkurrenceområde drejer sig om nye anvendelsesmuligheder i apps til smartphones.
Betalingsmarkedet bliver mere og mere ustabilt, i takt med at forbrugerne i stigende grad benytter deres telefoner som digitale betalingsmidler, hvilket udgør en udfordring for de etablerede betalingsleverandører.
Prognosen fra Forrester lyder:
"Nye konkurrenter fra alle retninger på området for mobilbetaling vil forandre de traditionelle betalingsmodeller. Det bliver en udfordring for etablerede spillere, der bygger på traditionelle modeller, at fastholde deres aktuelle gebyr-strukturer."
"Andre kerneydelser, der er modne til at blive forandret af mobilområdet, inkluderer korttjenester (Apple), identitet (Facebook) og telekommunikation (Skype)."
Mellemhandlerens død?
Rapporten fremhæver også tjenester, der aggregerer medieindhold, rejseoplysninger eller personlig økonomi som områder, hvor erhvervslivets traditionelle kunderelationer udfordres.
Det er, fordi mobil-applikationer giver mulighed for at samle tjenester på en måde, der er mere bekvem for forbrugerne, end hvis de selv skulle skabe sig et overblik over udbuddet.
Ligeledes skaber mobil-applikationer nye servicemodeller, der fjerner behovet for mellemled.
Forrester udlægger det således: "Hvis en producent og en forbruger kan finde hinanden umiddelbart og foretage en handel ved hjælp af en mobil-app, så bliver den traditionelle mellemhandler irrelevant."
It-giganterne vil nuppe dine kunder
Da selskaber som Apple, Amazon, Microsoft og Google opbygger kundedatabaser med oplysninger om millioner af forbrugeres betalingskort, bliver det desuden let at købe nye ydelser via mobil-applikationer fra et selskab, som den givne forbruger måske aldrig før har handlet med.
"Mobilområdet vil blive en dominerende kanal, i takt med at folk begynder at foretage impulskøb med deres telefoner eller bestille indhold fra dagligstuen, hotelværelset eller kollegieværelset," skriver Forrester.
Forrester vurderer, at erhvervslivet er nødt til at imødekomme disse forandringer direkte, men alligevel investere med omtanke.
Erhvervslivets it-afdelinger er nødt til at fokusere på især to nøglekvaliteter ved en given applikation - er den nem at bruge, og er den nyttig?
Det får du ud af det
Angående brugervenlighed eller bekvemmelighed skriver Forrester:
"Hvis din målgruppe kan opnå noget på et øjeblik ved hjælp af en app til smartphone eller tablet, så scorer du højt på bekvemmelighed."
"Hvis din målgruppe lige så let kan opnå sit mål på et senere tidspunkt via en desktop-applikation, så scorer du lavt på bekvemmelighed. At gøre en tjeneste tilgængelig mobilt er simpelthen ikke godt nok."
Forrester fremhæver angående applikationers nytteværdi: "Er din app så nyttig, at den er værd at placere på startskærmen? Opnår din app noget, der er lige så værdifuldt som det, Google Maps kan? Hvis det er tilfældet, så har din app en høj nytteværdi og vil muligvis ende på startskærmen på kundens smartphone."
"Hvis din app er rar at have, men ikke virkelig anvendelig, så bliver den forvist til den sidste skærm og kun sjældent brugt."
Oversat af Thomas Bøndergaard
Læs også: