Artikel top billede

Få så styr på de apps - ellers mister du kunder

Hvis man som virksomhed ikke tilbyder en ordentlig app, kan man miste kunder.

Læs også:

Her er årets bedste apps til Android og iOS

Computerworld News Service: Forrester advarer nu om, at hvis du som it-chef ikke investerer i en ordentlig strategi for mobil-applikationer, vil konkurrerende virksomheder med brugervenlige og nyttige apps begynde at tiltrække din virksomheds kunder.

I rapporten The business impact of mobile engagement argumenterer Forrester:

"Virksomheder, der kan "skabe en mobil-app, der tilbyder en fundamentalt anderledes mulighed eller tjeneste ved at imødekomme folks behov i deres fysiske omgivelser, kan øge loyaliteten eller trække kunder væk fra deres nuværende banker, detailforretninger og medievirksomheder."

Årsagen til dette nye konkurrenceområde drejer sig om nye anvendelsesmuligheder i apps til smartphones.

Betalingsmarkedet bliver mere og mere ustabilt, i takt med at forbrugerne i stigende grad benytter deres telefoner som digitale betalingsmidler, hvilket udgør en udfordring for de etablerede betalingsleverandører.

Prognosen fra Forrester lyder:

"Nye konkurrenter fra alle retninger på området for mobilbetaling vil forandre de traditionelle betalingsmodeller. Det bliver en udfordring for etablerede spillere, der bygger på traditionelle modeller, at fastholde deres aktuelle gebyr-strukturer."

"Andre kerneydelser, der er modne til at blive forandret af mobilområdet, inkluderer korttjenester (Apple), identitet (Facebook) og telekommunikation (Skype)."

Mellemhandlerens død?

Rapporten fremhæver også tjenester, der aggregerer medieindhold, rejseoplysninger eller personlig økonomi som områder, hvor erhvervslivets traditionelle kunderelationer udfordres.

Det er, fordi mobil-applikationer giver mulighed for at samle tjenester på en måde, der er mere bekvem for forbrugerne, end hvis de selv skulle skabe sig et overblik over udbuddet.

Ligeledes skaber mobil-applikationer nye servicemodeller, der fjerner behovet for mellemled.

Forrester udlægger det således: "Hvis en producent og en forbruger kan finde hinanden umiddelbart og foretage en handel ved hjælp af en mobil-app, så bliver den traditionelle mellemhandler irrelevant."

It-giganterne vil nuppe dine kunder

Da selskaber som Apple, Amazon, Microsoft og Google opbygger kundedatabaser med oplysninger om millioner af forbrugeres betalingskort, bliver det desuden let at købe nye ydelser via mobil-applikationer fra et selskab, som den givne forbruger måske aldrig før har handlet med.

"Mobilområdet vil blive en dominerende kanal, i takt med at folk begynder at foretage impulskøb med deres telefoner eller bestille indhold fra dagligstuen, hotelværelset eller kollegieværelset," skriver Forrester.

Forrester vurderer, at erhvervslivet er nødt til at imødekomme disse forandringer direkte, men alligevel investere med omtanke.

Erhvervslivets it-afdelinger er nødt til at fokusere på især to nøglekvaliteter ved en given applikation - er den nem at bruge, og er den nyttig?

Det får du ud af det

Angående brugervenlighed eller bekvemmelighed skriver Forrester:

"Hvis din målgruppe kan opnå noget på et øjeblik ved hjælp af en app til smartphone eller tablet, så scorer du højt på bekvemmelighed."

"Hvis din målgruppe lige så let kan opnå sit mål på et senere tidspunkt via en desktop-applikation, så scorer du lavt på bekvemmelighed. At gøre en tjeneste tilgængelig mobilt er simpelthen ikke godt nok."

Forrester fremhæver angående applikationers nytteværdi: "Er din app så nyttig, at den er værd at placere på startskærmen? Opnår din app noget, der er lige så værdifuldt som det, Google Maps kan? Hvis det er tilfældet, så har din app en høj nytteværdi og vil muligvis ende på startskærmen på kundens smartphone."

"Hvis din app er rar at have, men ikke virkelig anvendelig, så bliver den forvist til den sidste skærm og kun sjældent brugt."

Oversat af Thomas Bøndergaard

Læs også:

Her er årets bedste apps til Android og iOS




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Alfapeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Sådan bruger du aktivt AI til at styrke din cybersikkerhedsindsats

Kan AI styrke din cybersikkerhed og forebygge f.eks. ransomwareangreb? Ja – og endda særdeles effektivt! På denne konference kan du blive klogere på, hvordan du i praksis anvender AI til at styrke dit sikkerhedsniveau – og gøre cyberbeskyttelsen mere fleksibel.

27. november 2024 | Læs mere


Styrk din virksomhed med relevant, pålidelig og ansvarlig AI integration med SAP

Kom og få indsigt i, hvordan du bruger AI til at transformere og effektivisere dine arbejdsgange. Vi kigger nærmere på AI-assistenten Joule, der vil revolutionere måden, brugerne interagere med SAP’s forretningssystemer. Og så får du konkret viden om, hvordan du kommer i gang med at bruge AI til at booste din forretningsudvikling.

03. december 2024 | Læs mere


Fyr op under vækst med dataanalyse, AI og innovation

Hvor langt er den datadrevne virksomhed nået i praksis? Det kan du høre om fra virksomheder, som har foretaget transformationen. Du kommer også til at høre, hvordan de anvender AI i processen, hvilke mål de har nået, hvordan de har høstet gevinsterne og hvilke nyskabelser, der er på vej i horisonten.

04. december 2024 | Læs mere