CIO Jørn Lodahl hos Region Midtjylland bliver målt på seks hovedpunkter i 2013.
I hvert fald peger hans resultatlønskontrakt på seks punkter, der ikke umiddelbart er lige konkrete allesammen.
Punkterne dækker over brugertilfredshed, service mål, produktivitet, budgetoverholdelse, medarbejdertilfredshed og faglige standardarder og kvalitet.
Et af de mest konkrete punkter er nok brugertilfredsheden, hvor det fremgår, at en årlig undersøgelse blandt 10.000 it-brugere i regionen skal vise mere tilfredshed end året før.
Ny it-platform
Også medarbejdertilfredsheden i it-afdelingen vil Jørn Lodahls ledelse have fokus på. Således skal der også i 2013 spores fremgang i tilfredsheden i undersøgelser foretaget i it-afdelingen.
Omkring servicemål beskrives en ny kommende it-platform, der skal være i produktion. Men hvad Jørn Lohdahl konkret skal nå i 2013 i den forbindelse, er ikke nedfældet i resultatlønskontrakten.
Samtidig skal CIO'en overholde det fastsatte budget.
Den variable løn udgør fem procent af Jørn Lodahls samlede løn og afhænger altså om, hvorvidt målene indfries.
Kontrakten opgøres, når året er omme.
CIO: Jeg bruger målene i min hverdag
Jørn Lodahl forklarer, at han bruger de opstillede mål i hverdagen og faktisk er glad for dem.
"Målene belyser forskellige væsentlige aspekter af ledelsesopgaven," lyder det fra Jørn Lodahl.
"Mine kollegaer i koncernledelsen - for eksempel hospitalsdirektører - har de samme seks målepunkter -målt for deres ansvarsområder - og det er godt, at it har samme status som de store driftsenheder" forklarer han Computerworld.
Bruger du målene i din hverdag?
"Ja. Vi er bevidste om hvilke mål, der fremmes af de tiltag, vi iværksætter," udtalerJørn Lodahl.
Regner du med at nå alle mål?
"Ja."
Måles ikke på aktiekursen
Har du tidligere arbejdet med mål på denne facon som CIO?
"Jeg har prøvet flere forskellige målsætningsregimer," oplyser CIO'en, der i følge LinkedIn har arbejdet hos blandt andet Telenor.
Ville du ønske dig nogle mere konkrete mål?
"Det ville gøre nogle ting nemmere, men det er ikke realistisk."
"Der er ikke en entydig bundlinie eller aktiekurs, som regionens præstationer vurderes på, derfor bliver der også flere mål for it-chefen. Man kan alternativt vælge at have mange flere mål, det gør det ikke enklere, synes jeg," forklarer Jørn Lodahl.
Her er de seks mål
Herunder følger målene:
Brugertilfredshed
It-afdelingen har i 2012 gennemført en brugertilfredshedsundersøgelse med 10.000 spørgeskemaer til klinikere i Region Midtjylland, som skal bruges i en samlet benchmark mod øvrige sammenlignelige organisationer/virksomheder (er vist kun en af de øvrige regioner, der har gennemført, og to der har forpligtet sig). Denne undersøgelse skal gentages og tilfredsheden skal stige. Gennemføres af IT Optima http://www.itoptima.com/da/Produkter/Total-IT-Performance.aspx
Faglige standarder og faglig kvalitet
It vil også blive målt på vores bidrag til at nå regionens kvalitetsstrategi, som kan ses her http://www.rm.dk/sundhed/organisation/kvalitet+og+sundhedsdata/strategisk+kvalitet/kvalitetsstrategi
Service mål
Ny fælles it-platform (infrastruktur, klientplatform - jævnfør vores snak) skal være i produktion inden 1. april 2014 ved åbning af DNU (Det Ny Universitetshospital)
Produktivitet
I budget 2013 er fastsat et krav om produktivitetsstigning på 3% for administrationen. Dette forpligter ledelsen og vil spille ind på vurdering. It-afdelingen har indført konceptet Gevinstrealisering, som regionens it-projekter vil blive målt på.
Medarbejdertilfredshed
Konkret mål om at forbedre resultatet i it-afdelingens TuLe-undersøgelsen (Trivselsundersøgelse og Lederevaluering) i 2013. Projektet Norm for god ledelse i it-afdelingen er en strategisk indsats i 2013, som skal sikre denne stigning.
Budgetoverholdelse
Overholdelse af budget 2013 (kan findes på nettet). Se også i dialognotatet, hvor der står nærmere om it-afdelingens budget.
Kilde: Region Midtjylland, der oplyser, at der ikke findes yderligere beskrivelser af målene for 2013.