Læs også:
KMD og Kombit slås: Vild uenighed om priser
Minister: Så mange CSC-projekter er gået galt
It-direktør skuffet over rapport om it-projekter
59 procent af de kontraktansvarlige i større danske virksomheder oplever, at it-projekter kører helt af sporet og ender i juridisk tvist eller konflikt.
Danske IT-Advokater kalder den høje konfliktfrekvens uacceptabel, og mener årsagen blandt andet skal findes i mangel på forventningsafstemning kunde og leverandør i mellem.
"Der kan naturligvis opstå konflikter i alle samarbejdsforhold. Men den frekvens, vi ser på it-området, er uacceptabel stor. Og det har enorme konsekvenser for både kunder og leverandører," mener Pia Jee Skou Eilertsen, der er certificeret it-advokat og bestyrelsesmedlem ved Danske IT-Advokater.
Tallet bygger en undersøgelse, der er foretaget af Danske IT-Advokater blandt kontraktansvarlige i landets 1.000 største virksomheder, hvor i alt 100 respondenter har deltaget.
Derfor opstår konflikterne
Ifølge Dansk IT-Advokater starter problemerne ofte i bestyrelseslokalerne, hvor it-kompetencerne ofte ikke er til stede.
"Der foretages en forhastet beslutning uden egentlige it-kompetencer. Derved forstår de måske ikke det fulde omfang af, hvad projektet vil betyde for virksomheden," mener Pia Jee Skou Eilertsen.
En anden årsag til konflikt, er en manglende anderkendelse af it-projekternes kompleksitet.
"Kunderne ser it-ydelsen som hyldevarer, som de kan købe som en hvilken som helst anden fysisk vare," siger Pia Jee Skou Eilertsen.
Uoverensstemmelser betyder økonomiske tab
Pia Jee Skou Eilertsen mener, at juridiske tvister medfører store økonomiske og tidsmæssige udfordringer for både kunde og leverandør.
"I yderste konsekvens, kan det betyde, at man må starte forfra med projektet. Projektet kan også blive forsinket, ikke bare måneder men årevis," fortæller Pia Jee Skou Eilertsen.
Selvom det har konsekvenser for begge parter, på falder den direkte økonomiske konsekvens ofte leverandøren.
"Hvis projekterne trækker ud, så vil det jo som regel være leverandøren, der skal betale for forsinkelser. For leverandøren kan det gå ud over virksomhedens omdømme, hvis leverandøren for et ry for ikke at kunne levere varen," siger Pia Jee Skou Eilertsen.
It-markedet er unikt
Pia Jee Skou Eilertsen mener, at det unikke ved it-området er, at markedet bevæger sig hurtigt.
"I it-branchen ser kunderne på produkterne som om, at man køber et fladt program eller at man køber en statisk ting. I virkeligheden griber det leverede it-projekt jo ofte ind i rigtig mange steder i organisationen," vurderer Pia Jee Skou Eilertsen og afslutter.
"Mange it-projekter er som udgangspunkt så komplekse, at det er naturligt, at virksomhederne ikke altid rammer plet hver gang. Men 59 procent er alt for meget," mener Pia Jee Skou Eilertsen.
Læs også:
KMD og Kombit slås: Vild uenighed om priser