Læs også:
Derfor Skat's motorsystem forsinket
Skat erstatter forsinket CSC-system med nødløsning
Skat har nu i en måneds tid haft det digitale motorregister i luften til private borgere, som skal om- og indregistrere køretøjer, de handler privat.
Det fortæller direktør for it-projekter hos Skat, Kristian Vengsgaard.
"Premieren var for en måned siden, så alt burde være i orden," siger han om lanceringen.
Han fortæller, at der i løbet af måneden er foretaget omkring 2.300 private registreringer af køretøjer, og at det er sket med kun få spørgsmål fra brugerne.
Tavs lancering
Lanceringen af den private del af motorregisteret er, modsat den erhvervsrettede udgave i sommer, foregået uden at Skat har gjort opmærksom på muligheden med et hav af reklamer.
Det har ifølge Kristian Vengsgaard giver ro og fred til at få systemet i luften, uden at kunderne har løbet systemerne over ende på grund af nysgerrighed. De, som har benyttet systemet den sidste måned har selv opdaget muligheden og gjort brug af den, siger han.
Samtidig er lanceringen af den nye tjeneste hos Skat ifølge direktøren foregået til tiden. I al fald hvis man ser bort fra, at det omdiskuterede it-system til opkrævninger, Debitormotor fra leverandøren CSC, stadig er afløst af et reservesystem.
Skat lancerede den sjette juni det erhvervsrettede motorregister, som skulle fjerne køen for de professionelle bilhandlende på motorkontoret ved at digitalisere om-og indregistreringerne af køretøjerne.
Nummerplader forkerte steder
Her blev lanceringen ramt af en række problemer, som Kristian Vengsgaard betegner som hick-ups. Men ellers er det gået rigtig godt, mener han.
"Vi har en god løsning. Den er gennemtænkt og velbygget af vores leverandører. Vi er godt tilfredse," siger han om motorregisteret.
Han fortæller, at det er Netcompany der har bygget selve registeret og funktionaliteten på systemet, mens Atos har hjulpet med den midlertidige løsning som vikarierer for Debitormotor, der er forsinket hos CSC.
Når præmieren på den privatorienterede del at motorregisteret blev sat i verden forholdsvist diskret, var det også for at have muligheden for at kunne teste strukturen af systemet så virkelighedsnært som muligt, uden at hundreder af tusinder "lige skulle ind og kigge."
Ny model for privat handel
Rent praktisk fungerer om- og indregistreringerne ifølge Kristian Vengsgaard sådan, at det er køberen af et køretøj som med sin NemID skal logge ind på systemet og foretage salget.
Og det håber han vil udvikle en ny model for privat handel med køretøjer, hvor det digitale motorregister bliver en naturlig del af den private bilhandel.
"Jeg tror, det vil betyde, at når man har kigget bilen igennem, og synes, at den ser fornuftig ud, så går man lige ind på pc'en og får ordnet ejerskiftet med det samme.
Og så skifter pengene hænder," siger han.
Kristian Vengsgaard har ikke noget bud på, hvor mange stillinger Skat kan spare på, at private selv kan om- og indregistrere biler, men samlet set skal hele motorregisteret spare Skat for 150 årsværk.
Myndigheden forventer, at omkring 100.000 private vil gøre brug af den nye tjeneste hvert år. Den erhvervsrettede del af motorregisteret har siden juni fået antallet af ekspeditioner til at falde med 75 procent på landets drastisk faldende antal motorkontorer.