Bredbåndsmålingen 2012: Se hvor teleselskaberne lover mere, end de kan holde.
Sådan gjorde vi
I tre uger kunne ComONs læsere måle deres bredbåndshastighed og sende målingen til os.
Vi har modtaget over 3000 målinger fra jer.
Se dine og naboens resultater her.
Får du mindre båndbredde end din nabo - eller leverer din internetleverandør faktisk endnu højere hastigheder end på den anden side af hækken?
Det kan du få en fornemmelse af, efter at over 3000 ComON-læsere har målt og indberettet deres internethastighed til vores Bredbåndsmåling 2012.
Vi spurgte i sidste måned om jeres hjælp til at finde forskellen mellem det, som danske internetudbydere skriver på prisskiltene, og den hastighed som rent faktisk kommer ud af væggen. De indsamlede data kan ses i kortet HER.
Vi har brugt 15 procent som en acceptabel afvigelse mellem det solgte og leverede. Denne procentsats har flere selskaber tidligere selv brugt. Selskaberne holder sig i stor stil inden for denne margen, men der er også store afvigelser, som teleoperatørerne ifølge læseropmålingerne bestemt ikke kan være stolte af.
Så stor er forskellen
Teknologisk set har fiber-selskaber nemmere ved at få de markedsførte hastigheder ud til forbrugerne uden manko.
Oftest leverer el-selskaberne endnu mere end de solgte hastigheder, fordi der ikke eksisterer de samme tekniske flaskehalse som på de ældre, men mere udbredte, teknologier som coax og kobber.
Hvis vi fjerner fiber selskaberne fra regnestykket, er den gennemsnitlige afvigelse mellem solgt og leveret internethastighed 17 procent - altså mere end det, som flere teleselskaber selv har angivet som forventet fravigelse i deres markedsføring.
De største afvigelser lader til at være i Sydsjælland, Fyn og i byerne i hovedstadsområdets randområder.
Men man behøver faktisk ikke at sammenligne på tværs af landsdele for at finde markante forskelle. Også i samme postnummer og på samme gade kan man finde forskelle. Prøv selv at zoome ind på dit eget nabolag.Forbrugerombudsmanden er først nu ved at sætte grænser for, hvad der betragtes som en acceptabel afvigelse af solgt og leveret internethastighed.
Tele- og elbranchen er for nylig blevet enige om Forbrugerombudsmanden om at nævne minimumshastigheder i deres markedsføring. Den regel træder dog først i kraft til marts 2013.
Aftalen betyder blandt mange ting også, at selskaberne ikke må inddrage den såkaldte "overhead" i den markedsførte hastighed. Overhead er betegnelsen for den del af internettrafikken, som brugeren ikke får gavn af men som bruges til logistik. Den anslås i dag til at være mellem 10-15 procent af hastigheden på ADSL-forbindelser.
LÆS OGSÅ:
Her er teleselskabet der leverer langsommere hastigheder end lovet
Hvor hurtigt er nettet i dit område? Se kortet med Comons læseres hastighed her