Læs også:
KMD-tillidsfolk til møde om salg til ny ejer
KMD er blevet solgt til kapitalfonden Advent International, og det salg vurderes som en styrkelse af butikken.
"KMD befinder sig i et marked med en hård konkurrence, og en ny, kapitalstærk ejer er ikke en dårlig partner i den situation."
Sådan lyder vurderingen fra Jan Horsager, der er it-analytiker i IDC.
"Salget kommer ikke som den store overraskelse, hvilket mediernes historier også har båret præg af i den senere tid," siger han om salget.
Ikke kun penge
Vil en kapitalfond som Advent International gribe ind i KMD med en stor sparekniv for derved at krydre bundlinjen mere?
"Det mener jeg ikke. De tidligere ejere var også kapitalejere, og derved har salget ikke ændret ved grundpræmissen," vurderer Jan Horsager.
"Formålet er naturligvis altid at tjene penge, men det er jo ikke en dårlig ting. Det kan skærpe virksomhedens profil. Det kan der være et behov for i et presset marked, hvor mange står på spring for at forsyne det offentlige med it."
"Hvad der helt konkret kommer til at ske, må tiden vise i form af en strategisk udmelding fra firmaet."
Hvor ser du et vækstpotentiale?
"Et område, som er interessant, er eksempelvis sundhedsområdet, hvor KMD allerede har trådt de første skridt."
"Det bliver sikkert et langt større forretningsområde for de nye ejere," lyder det fra Jan Horsager.
Ingen rundbarbering
Er der områder, der vil blive barberet fra af den nye ejer?
"Det er igen en strategisk udmelding fra virksomheden, men KMD har en god forretning, og den vil man efter min vurdering have glæde af at holde fast i."
"Jeg synes, at ikke de foreløbige udmeldinger bærer præg af, at der skal skæres med den store sparekniv. Tværtimod lyder det som om, der skal holdes damp under kedlerne. Der er udviklingsmuligheder i KMD," siger IDC-manden.
Er det et styrket KMD?
"Ja, det er jeg helt sikker på. En kapitalstærk partner vil gøre KMD stærkere."
Læs også: