Læs også:
Hvor blev gennembruddet for virtuelle desktops af?
Prisen på Windows flyver til himmels i VDI-projekt
Virtualiseringsleverandører som VMware og Citrix stod for godt fem år siden i deres fineste puds, og inviterede ind til den helt store virtuelle fest.
Men der er ikke særlig mange, der er dukket op til efterfesten, hvor der stod 'virtuelle desktops' på invitationen.
Det fortæller store danske it-forhandlere som Atea og Axcess, som ikke har kunnet mærke den helt massive efterspørgsel, efter virtuelle desktops (VDI) blev introduceret for over fem år siden.
"Vi oplever i rigtig stor stil, at hype-kurven for VDI er knækket," fortæller René Vester, solution specialist hos Danmarks største it-forhandler, Atea.
"Der er stadig mange, der er interesserede i VDI og ønsker at få afklaret, hvorvidt det kan løse eksisterende udfordringer for it-afdelingen, men der er også en større og større forståelse i forhold til, hvad VDI er, og hvor VDI kan støtte og en forståelse for, at nogle områder måske er løst bedre med andre teknologier," fortsætter René Vester.
Pris, teknologi, misforståelser
René Vester har i sin egenskab af én ud af blot 46 Citrix Technology Professionels tidligere over for Computerworld slået på tromme for, at man bør tænke sig godt og grundigt om, inden man hovedkulds kaster sig ud i et stort projekt med virtuelle desktops.
Og måske er der nogen, der har lyttet med.
For der er i hvert fald en del kunder, som holder nu igen med at købe VDI-løsninger. Ifølge René Vester sker tilbageholdenheden af tre årsager:
Høj pris, teknologiske mangler omkring især grafisk krævende applikationer og misforståelse af VDI-konceptet, efter VDI er blevet hypet i en årrække.
Vi SKAL have VDI
"Der en del it-afdelinger, som har utrolig høje forventninger til VDI-teknologien. Og det er også en stor del af begrundelse for, hvorfor mange proof of concepts efterfølgende ikke bliver til implementeringer," forklarer René Vester.
Han siger, at han i sin kundeomgang møder alt fra 'VDI-skal-vi-bare-have-evangelisten' til mere jordnære it-folk med et godt øje til pengepungen.
VDI er bare en mellemstation
Nogle har en dårlig business case, mens andre rent faktisk kan fremvise et velfungerende proof of concept i deres ønsker om en fuldfed VDI-løsning.
"Det er vigtigt at have den rigtige mission, lige meget hvilken teknologi man skal arbejde med," lyder rådet fra René Vester, når det kommer til at investere i VDI eller anden ny teknologi.
VDI er mellemstationen
Businessmanager Jacob Elkjær, med ansvar for kundernes datacenterudvikling hos it-forhandleren Axcess, mærker heller ikke den store VDI-efterspørgsel.
Han fortæller, at VDI-festen allerede begyndte at klinge af for nogle år siden.
"VDI virker efterhånden som en mellemstation mod noget større og bedre," siger Jacob Elkjær.
Jacob Elkjær påpeger, at han ofte hører folk, der gerne vil høre lidt mere om, hvordan VDI kan hjælpe til i hele bring-your-own-device-bølgen, men han råder som oftest kunderne til at holde lidt på pengene i den henseende.
"Ofte bruger man VDI, når man skal levere applikationer, der er så gamle, at de ikke kan virtualiseres eller generelt for at levere applikationer til slutbrugere. Man gør det jo ikke, fordi man ønsker at fastholde og levere Windows," forklarer Jacob Elkjær.
Tjener godt på VDI
Computerworld har på virtualiseringskonferencen VMworld Europe 2012 i Barcelona spurgt værten VMware, om VDI-festen er slut, inden den overhovedet kom i gang.
VMwares teknologidirektør, Stephen Herrod, fortæller, at han ikke kan genkende billedet med den vigende interesse, og især ikke i Danmark, som han mener, er en af de fremmeste VDI-nationer på VMwares landkort.
"Jeg kan bare konstatere, at hos VMware vokser VDI-indtægterne støt," lyder det fra virtualiseringsselskabets CTO - uden han dog ønsker at sætte konkrete tal på væksten.
Han peger derimod på, at især hardwareomkostninger til SAN (Storage Area Network) og serverhukommelse kan være årsagerne til, at folk ikke er så begejstrede for VDI længere.
Læs også:
Hvor blev gennembruddet for virtuelle desktops af?