I et års tid har Mozilla arbejdet på sin login-tjeneste Persona, også kaldet BrowseriD, som er en konkurrent til lignende tjenester fra Google, Facebook og Twitter. Formålet er dels at gøre det lettere at logge sig på forskellige tjenester, så du kun behøver huske ét sæt med brugernavn og adgangskode, dels at beskytte de private oplysninger mod misbrug. Nu er den første betaversion lanceret.
Mozilla beskriver teknologien som en slags "kinesisk mur" mellem selve login-processen og så det, som du foretager dig, når du er logget på den pågældende tjeneste. Listen over, hvilke websteder du har besøgt, ligger kun på din egen computer. Her er der en markant forskel til Facebook, Twitter og andre, hvor brugerens adfærd bliver registreret meget nøje.
Persona virker ikke kun med Firefox-browseren fra Mozilla, men også med de fleste andre browsere på Windows, Mac OS, Linux, iOS og Android.
Selve identitetskontrollen foregår direkte i browseren, og det betyder også, at det ikke længere er nødvendigt at anvende en særlig server til login. For at tilmelde sig skal du blot have en gyldig mailadresse, og brugeren kan selv vælge, hvor længe det enkelte login skal være gyldigt.
Som en af de første har udvikleren David Somers fra News International brugt Persona på kryds-og-tværs siden i The Times, hvor du så kan gemme din score og bruge den på forskellige enheder. I en video på Mozilla-bloggen forklarer han om arbejdet med at integrere systemet og sammenligner det med OAuth og OpenID.
Persona kan også afprøves hos fototjenesten Open Photo og kalenderen Voost. Men der er langt til ambitionen om, at Persona kan bruges til hele nettet.
Mozilla vil selv bruge Persona som login-løsning i de kommende smartphones med Firefox OS, der ventes i begyndelsen af næste år.