Læs også:
Notat afslører: KMD vil hæve priserne voldsomt
Et notat fra Kombit afslører, at flere kommuner oplever voldsomme prisstigninger på KMD's såkaldte monopol-systemer.
Faktisk i en grad, så Kombit anklager it-giganten for at bryde en indgået aftale, der ellers skulle justere prisstigninger.
Men nu svarer KMD igen. For man overholder til punkt og prikke de indgåede aftaler, bedyrer salgsdirektør Karen Nielsen fra KMD over for Computerworld.
"Ja, vi overholder aftalen. Det er helt korrekt, at der i transitionsaftalen er et prisloft, som KMD skal holde sig indenfor. Og det gør vi selvfølgelig," forklarer Karen Nielsen.
Overholder I hvert et komma i transitionsaftalen?
"Ja, vi overholder til punkt og prikke den indgåede aftale, som KL herunder Hans Berthelsen var arkitekter bag," svarer Karen Nielsen.
Prisreduktioner
Dertil kommer, at KMD faktisk kan fortælle at ikke alle kommuner oplyser prisstigninger.
Er det korrekt at prisharmoniseringen udelukkende indebærer prisstigninger?
"Nej, der vil være kommuner, som også oplever prisreduktioner," svarer salgsdirektør Karen Nielsen fra KMD.
Hun forklarer, at det hører med til billedet, at KMD's prismodel ikke har ændret sig siden KL's ejerskab.
Overholder indgået aftale
"Det er endvidere væsentligt for os at understrege, at KMD's pris- og omsætningsudvikling under vores nye ejerskab ikke har adskilt sig fra den pris- og omsætningsudvikling, vi havde under det tidligere KL-ejerskab."
"Vi vil også fremadrettet overholde gældende aftaler, og vi kan derfor afvise, at vores prisharmonisering ikke er i overensstemmelse med Transitionsaftalen," lyder det fra Karen Nielsen efter Kombit i et notat har skrevet, at Kombitkun kender til prisstigninger som følge af prisharmoniseringen.
Er der kommuner hvor KMD's samlede regning på monopol-området vil falde?
"Ja, men en væsentlig pointe i den sammenhæng er, at kommunerne samlet set ikke har haft store forskelle i deres betalinger til KMD".
Hvilke kommuner sættes ned i pris?
"Vi kommenterer ikke konkrete aftaler," svarer Karen Nielsen.
Samtidig kommer hun ind på, hvordan det føles at være i verbal krig med kunderne.
I verbal krig med kunder
Hvordan føles det at være i verbal krig i pressen med kunder, der leverer 70 procent af jeres omsætning?
"Vi er naturligvis kede af det aktuelle forløb. KMD har ingen interesse i at have en konflikt med hverken kunder eller samarbejdspartnere," forklarer hun.
Det er hendes oplevelse, at KMD i det daglige har "et fint og konstruktivt forhold og en god dialog".
"Vi har også i den aktuelle sag en igangværende dialog med de enkelte kommuner," pointerer hun.
Uforsonlig tilgang
Samtidig kommer Kombit's udmeldninger bag på KMD.
"Vi er noget forbløffede over de aktuelle udmeldinger, der kommer fra Kombit. Vi følger fuldstændig den aftale, som KL selv er arkitekt bag."
"Den er udfærdiget med åbne øjne. Vi er i den forbindelse også overraskede over, at Kombit i en uforsonlig tilgang kritiserer os på baggrund af en undersøgelse, som er alt for simpel, og som bygger på forkerte forudsætninger," svarer hun.
Og så disker hun op med et eksempel på en forsimplet regnemodel fra Kombit.
KMD: Derfor regner Kombit galt
Hun påpeger, at der er naturlige forskelle mellem kommuners priser opgjort per indbygger, da mange af it-løsningerne er prissat efter forbrug og dermed en anden beregningsenhed - det kan eksempelvis være per pensionist eller per sag, som er kørt igennem systemet.
Eksempelvis er Ejendomsskattesystem prissat efter antal ejendomme, forklarer hun.
"Ifølge opgørelsen fra Kombit er prisforskellen 71 kroner per indbygger mod ni kroner per indbygger i to kommuner."
"Altså en forskel på faktor otte."
"Opgjort per ejendom viser tallene, at de to kommuner betaler samme pris - cirka 40 kroner per ejendom."
Ergo er Kombits beregninger alt for simple og unuanceret, ifølge Karen Nielsen.
Kombit anerkender det i notat
Samtidig bider hun i mærke i særlige passager i Kombit's notat til landets kommunaldirektører.
"Vi er i den forbindelse (omkring beregningerne, red.) selvfølgelig glade for, at Kombit i deres seneste brev til kommunerne anerkender, at beregningerne har flere facetter end først angivet," udtaler Karen Nielsen.
Hvori tror du, at kommunernes utilfredshed stammer? Hvordan opstod den?
"Vi har i KMD til dagligt et rigtigt godt forhold til kunderne," svarer hun.
Hun oplyser videre, at KMD på nuværende tidspunkt taler med kunderne om den aktuelle sag, men selskabet naturligvis meget gerne vil løfte dialogen yderligere, hvis det kan afhjælpe situationen.
"Det er vores opfattelse, at den aktuelle situation et langt stykke ad vejen beror på misforståelser om gældende aftaler og de faktiske forhold."
"Vi vil derfor meget gerne invitere kommunerne såvel som Kombit til dialogmøder, hvor vi sammen kan få fjernet eventuelle knaster, der måtte være, for at vi også på dette område kan have et fortsat godt og konstruktivt forhold," lyder invitationen.