Læs også:
Danske it-chefer: Så ofte svigter leverandørerne os
Sådan strammer offentlige chefer op på it-fronten
Nu svarer it-leverandørene igen på de kritikpunkter, der i sidste uge blev offentliggjort i Rambøll-undersøgelsen IT i Praksis.
I undersøgelsen siger hovedparten af de adspurgte offentlige it-chefer, at leverandørene hverken overholder tidsfrister eller lever op til ønskede kvalitetskrav.
47 procent af de offentlige it-chefer mener ligefrem, at de oplever ikke at kunne nå deres forretningsmæssige mål på grund af leverandørerne.
Som svar på den kritik peger it-brancheforeningen IT-Branchen og Rambøll på, at hovedproblemet i samarbejdet er den nuværende udbudspraksis.
Den er med til at besværliggøre samarbejdet mellem det offentlige og it-leverandørene.
Sådan bør udbudspraksis ændres
"Problemet er, at der fokuseres ensidigt på pris og ikke på kvalitet, og det afspejler sig selvfølgelig i det, man oplever som kunde," siger Morten Bangsgaard, der er administrerende direktør for IT-Branchen.
Rambøll, der har foretaget undersøgelsen blandt de offentlige it-chefer, siger, at it-cheferne er enige i, at den nuværende udbudspraksis er det store problem.
"Jeg hæfter mig ved, at it-cheferne ønsker at kunne få en mere fleksibel udbudspraksis. Det er løsningen på problemet," siger Rambøll-direktør Ejvind Jørgensen.
Samarbejdet skal ændres
Det er ikke kun udbudspraksis, der bør ændres. Der er brug for at nytænke den måde, leverandørene og it-cheferne samarbejder på i dag.
"Det er væsentligt, at vi får et nyt samarbejdsparadigme."
"Der er simpelthen brug for, at både kunder og leverandørerne får mulighed for at arbejde på en anden måde, end de gør i dag," siger Morten Bangsgaard, der er administrerende direktør for IT-Branchen.
Læs også: