Læs også:
Sådan strømlinede dansk firma software og hardware
Mere i løn i hardware-branchen
Danske hardwarevirksomheder soler sig i succes for tiden, men hvad er det lige præcis, de gør rigtigt?
Vi har talt med to af dem, der her fortæller om, hvad der skal til for at sammensætte det helt rigtige succes-DNA.
Produktet skal kunne sælges
Med headsetproduktet Jabra er hardwarevirksomheden, GN Netcom, på få år gået fra at være tabsgivende til i de seneste fem kvartaler at have taget markedsandele i forhold til sine væsentligste konkurrenter.
Og det er ikke nogen tilfældighed, men snare en erkendelse af, at produktet ikke længere er nok i sig selv.
"Det lyder meget banalt, men en gang imellem bliver man for overbegejstret for et produkt, og tænker efterfølgende overhoved ikke på, om det kan sælges til modtagerne," fortæller administrerende direktør i GN Netcom, Mogens Elsberg.
Direktøren forklarer videre, at det selvfølgelig er vigtigt, at du er begejstret for dit produkt, for i sidste ende er det jo også det, der skal bære dit salg.
Han pointerer dog, at før du overhoved bruger en krone på udvikling, så bør du sikrer dig, at du ved, hvordan du vil lancere, markedsføre og få dit produkt ud til slutbrugerne.
Miks kompetencer på tværs af lande
Det er en stor udfordring at være hardwareproducent i Danmark, blandt andet på grund af de høje lønninger.
Du bør derfor satse på de områder, hvor du har stærke kompetencer, mens det kan være en ide at udlicitere områder, som andre måske kan klare endnu billigere og effektivt.
"I GN Netcom er vi i stand til at lave et miks af kompetencer på tværs af verdensdele. Vi kombinerer således de helt særlige kompetencer, vi har indenfor audio engineering i Danmark med for eksempel en lavere produktionsomkostning og mere effektiv produktion i Kina," fortæller Direktøren for GN Netcom.
Skal give mening for kunden
På hovedkontoret i Allerød hos Contex, hvor man producerer 2-D storformatsscannere, er man i store træk enige med GN Netcoms måde at gøre tingene på. Her har man også fokus på, at produktet skal kunne sælges til slutbrugeren.
Find først frem til dit segment
"Generelt set er man heldigvis gået over til at kigge på, hvad der giver mening for kunden, og det er også sådan, vi gør det. Vi finder først frem til segmentet og behovet, hvorefter vi begynder at udvikle," siger Jacob Bendix General Manager og Head of International Marketing i Contex.
Contex er grundlagt i 1923 og har gennem tiderne udviklet mange forskellige produkter, men i dag er deres corebusiness storformat scannerne.
Ens roadmap skal give mening
De satser, ligesom GN Netcom, meget internationalt, og det betyder ligeledes, at man bliver nødt til at vide, hvad der sker rundt omkring i verden.
"Du kan simpelthen ikke sidde i Danmark med nedrullede persienner og lave et roadmap, der giver mening ude i verden. Det hele er bare meget mere en stor international basar, end det har været før. Man bliver nødt til at forstå, hvordan folk tænker, og at verden hele tiden ændrer sig," siger Jacob Bendix.
Nøglen til succes
"Baggrunden for dansk hardwaresucces vedbliver dog med at tage afsæt i at levere sublime produkter, og det er vi bare gode til i Danmark," mener direktøren for GN Netcom, Mogens Elsberg.
"I Danmark er vi dygtige til at skabe fantastiske produkter både designmæssigt og udviklingsmæssigt. Så jeg tror, nøglen til succes er at tage fat de steder, hvor vi har nogle unikke kompetencer og så huske på, at det skal kunne sælges," slutter Mogens Elsberg.
Læs også:
Sådan strømlinede dansk firma software og hardware