Computerworld News Service: Mere end én million mennesker tilmeldte sig Microsofts nye webmail-service, Outlook.com, på lanceringsdagen.
Det oplyser Microsoft i et tweet, seks timer efter Outlook.com blev lanceret.
"En million mennesker har tilmeldt sig en ny, moderne e-mailoplevelse på Outlook.com," skriver selskabet tirsdag.
Microsoft lancerede et såkaldt smugkig på den forbrugerorienterede webmail-service tirsdag cirka klokken 18 dansk tid.
En million tilmeldte udgør cirka 0,3 procent af de 324 millioner mennesker, der ifølge comScore brugte Hotmail i juni.
Det er selvfølgelig muligt, at nogle af dem er helt nye brugere, men det er sandsynligt, at de fleste af denne ene million tilmeldte Outlook.com-brugere i forvejen var i folden hos Microsoft.
Stor modernisering
Det kan godt være, at en del af Microsofts formål med Outlook.com er at tage kampen op mod konkurrenten Google, som estimeres at have 277 millioner aktive brugere af sin webmail-service, Gmail, men Outlook.com er grundlæggende en større modernisering af Hotmail, der vil blive sendt på pension på et tidspunkt.
Microsoft købte Hotmail i 1997 for cirka 2,4 milliarder kroner, et år efter tjenestenførst blev lanceret, men servicen anses stadig vidt og bredt for at være uprofessionel og meget udsat for spam.
Selvom Microsoft har gjort væsentlige fremskridt med hensyn til at bekæmpe spam og introduceret mange avancerede funktioner, så vil brandet for altid være belastet, vurderer visse analytikere.
Det er i løbet af den indledende smugkig-periode valgfrit, om man som eksisterende Hotmail-bruger vil anvende Outlook.com, men på et eller andet tidspunkt vil alle Hotmail-brugere blive tvunget over på den nye brugergrænseflade.
Man vil dog for altid kunne beholde sin gamle e-mailadresse, ligegyldig om det drejer sig om en konto hos hotmail.com, live.com eller msn.com.
Slut med Hotmail - Her er Microsofts nye Outlook.com
Oversat af Thomas Bøndergaard