Læs også:
Dette firma tjener fedt på at sælge social software
Computerworld News Service: Efterspørgslen på såkaldt enterprise social software vil de kommende år ifølge IDC stige voldsomt, i takt med at flere organisationer implementerer sådanne produkter for at forbedre samarbejdet og kommunikationen ikke blot medarbejderne imellem men også med kunderne.
IDC forventer, at den gennemsnitlige årlige vækst mellem 2011 og 2016 i forbruget af denne type software vil nå op på 42,4 procent.
"Vi ser en god, stærk vækst fra de store spillere på dette marked, og det vil fortsætte et godt stykke tid endnu," siger Michael Fauscette, der er hovedforfatter af to rapporter om enterprise social software, der blev offentliggjort i sidste uge.
Kunderne brugte på verdensplan 4,56 milliarder kroner på denne type produkter i 2011, hvilket i 2016 vil stige til 26,74 milliarder kroner, estimerer IDC i rapporten Worldwide Enterprise Social Software 2012-2016 Forecast.
Social software for erhvervslivet
Enterprise social software anvender Facebook- og Twitter-lignende funktionalitet til formål på arbejdspladsen.
Det kan eksempelvis være medarbejderprofiler, aktivitetsstrømme, mikroblogging, diskussionsfora, wikier samt tagging, bedømmelse og anmeldelse af indhold.
På grund af potentialet for at skærpe medarbejdernes kommunikation er sådanne værktøjer ifølge Fauscette ved at blive vigtige i forhold til "beslutningsunderstøttelse" og produktivitet på tværs af brancher.
Denne vækst drives blandt andet af et ønske om at føje muligheder for samarbejde til anden forretningssoftware og af efterspørgsel blandt medarbejderne på software med lignende funktionalitet som den software, de bruger i fritiden.
Her er problemerne
Visse faktorer vil dog ifølge IDC bremse udviklingen heriblandt bekymring angående investeringsafkast, sikkerhed og overholdelse af de forskellige regler og love, beskyttelse af immaterielle rettigheder samt kravene til it-afdelingerne for at kunne udrulle og integrere denne software.
I rapporten rangerer IDC leverandørerne efter deres omsætninger i 2011 på dette område.
Øverst på listen står IBM med en omsætning på 627,2 millioner kroner efterfulgt af Jive Software (388,6 millioner kroner), Communispace (357,1 millioner kroner), Telligent (254,1 millioner kroner) og Socialtext (205,3 millioner kroner).
De sidste fem af top 10 på området er Mzinga, Lithium, Yammer, NewsGator og VMware.
At Microsoft ligger i forhandlinger om at opkøbe Yammer for omkring seks milliarder kroner, kan tages som et tegn på den stigende betydning af denne type software.
Microsoft, som halter på dette område, kan øjeblikkeligt styrke de sociale funktioner i sine kontor- og samarbejdsprodukter og især Sharepoint, hvis det lykkes selskabet at købe Yammer.
Google har i månedsvis også givet udtryk for, at selskabet arbejder på at udvikle en erhvervsudgave af dets sociale netværk Google+, hvilket kan give Google Apps den sociale komponent, som pakken hidtil har manglet.
Oversat af Thomas Bøndergaard.
Læs også: