Holder tingene adskilt
En 60-års fødselsdag er ikke noget, der får Erik Testmann til at tænke i pensionsbaner. Men sådan har det ikke altid været.
"Da jeg startede Contest lige efter min 40-års fødselsdag, tænkte jeg, jeg ville arbejde i 10 år og gå på pension allerede som 50-årig. Så blev jeg 50 og besluttede at tage 10 år mere. Nu har jeg så rundet de 60, og jeg er fristet til at sige det samme igen," fortæller han og griner.
Direktøren går nemlig ikke med drømme om at fylde en pensionisttilværelse med golfspil og havenusseri. Han elsker sit job og er sikker på, han alligevel ville dyrke det som hobby, hvis han ikke arbejdede.
Uden en pension i kikkerten er sønnen Thomas Testmann dermed heller ikke kørt i stilling til at overtage hele biksen. De vil ikke afvise, at det er det, der en dag skal ske, men det er i hvert fald ikke en plan, der er søsat på nuværende tidspunkt.
'Far' og 'hr. Testmann'
Da CRN besøger Contest A/S i Herlev, er kontoret nærmest tomt. Faktisk er det kun de to, der er til stede. Det skyldes hverken sygdom, ferie eller dårlige tider - det er tværtimod et godt tegn.
"Her skal helst være så tomt som muligt. Det betyder jo, at forretningen går godt," forklarer Erik med henvisning til, at en del af virksomhedens konsulenter har fast plads ude hos kunderne.
Det med at arbejde tæt sammen, når man er far og søn, og der ikke nødvendigvis er en masse andre kolleger på kontoret, er ikke noget problem. Efter eget udsagn bliver Erik og Thomas aldrig trætte af hinanden. Nøglen til det er, at de sørger for at holde arbejde og familieliv adskilt. På arbejde er de kolleger, og i fritiden er de far og søn.
"Det fungerer, fordi vi holder tingene adskilt. Men det er jo ikke så skarpt opdelt, at jeg ligefrem kalder ham 'hr. Testmann', når vi er på arbejde," fortæller sønnen Thomas, hvortil far Erik straks har et kækt svar parat:
"Det burde du måske? Så skulle jeg måske også begynde at gå med hat," siger 'far Testmann'.
Det ligger i blodet
Det er i disse dage 20 år siden, Erik startede Contest A/S. Efter sin 40 års fødselsdag i 1992 besluttede han sig for at springe ud som selvstændig i it-branchen:
"Jeg havde taget tilløb til det i lang tid. Jeg har faktisk altid haft en trang til at være mig selv. Det kan du nok også nikke genkendende til?" Spørgsmålet er henvendt til sønnen Thomas, der sidder ved siden af. Han nikker.
Egentlig var det Eriks plan at læse jura, men det blev det aldrig til. Han er dog ikke uddannelsesløs af den grund.
"Jeg har en kæmpe uddannelse bag mig. Den er bare ikke formel," siger han.
Ifølge Erik ligger det faktisk i blodet, det med at være selvstændig. Han kommer af en familie af selvstændige erhvervsdrivende, og hans kone, Thomas' mor, er fra en købmandsfamilie.
Ved siden af Contest A/S ejer Erik og Thomas Testmann desuden softwarevirksomheden Time Sheet Reporter, der tilbyder tidsregistrering baseret på Microsoft Outlooks kalender.
"Det er en livsstil at drive egen virksomhed. Hvis du beslutter dig for kun at have en virksomhed klokken 8-16, fungerer det ikke," siger Thomas.
Thomas var 13 år gammel, da hans far startede Contest A/S i 1992. Han fulgte dengang med fra sidelinjen, og farens interesse for it smittede af på sønnen, der blev ansat som studentermedhjælper i sin studietid.
I 2004 blev han færdig som cand.mag.dat, og det betød en fastansættelse i virksomheden.
"Jeg startede egentligt som studentermedhjælp, men fandt efter et par måneder ud af, at det her virkelig var noget jeg ville, så her sidder jeg i dag," fortæller Thomas nu otte år senere.
I løbet af de otte år er han blevet marketingsdirektør, og i dag kan han slet ikke forestille sig at være andre steder.
Det skal ikke være en milliardforretning
Far og søn supplerer hinanden godt. Thomas er fascineret af marketing, mens far Erik er mere til det med at 'have fingrene i det'. Derfor er det Thomas, der håndterer marketing i virksomheden, mens Erik tager sig af det tekniske.
"Jeg vil ikke være skrivebordsgeneral."
Planen for fremtiden er lige nu 'bare' at fortsætte med at køre forretningen. Hverken Erik eller Thomas har ambitioner om at gøre virksomheden til et milliardforetagende. Den nuværende størrelse, som de selv vil beskrive som værende mellemstor, passer perfekt. Der skal nemlig være tid og plads til at pleje det gode forhold til kunderne, for den nære kunderelation er det vigtigste i Contest A/S. Det er de relationer, der har gjort, at mange af virksomhedens kunder er loyale kunder, der har været med i mange år. Nogle af dem har ligefrem været med siden begyndelsen i 1992.
Ambitionen er derfor at følge med udviklingen og markedet, fortæller Thomas:
"Vi skal ikke være kæmpestore. Vi skal altid have den rigtige størrelse."