Firmaet LogoGarden åbnede sidste år, og alt var fryd og gammen. Onlinefirmaet, der tilbyder billige logoer, fik flere kunder og steg i graderne hos Google. Fra en placering langt nede i hierarkiet til en placering blandt de allerførste, når kunderne søgte efter "logo".
Men fra den ene dag til den anden mistede LogoGarden sin lukrative placering og dumpede til en placering på side otte.
LogoGarden er blevet udsat for Google-bowling.
Det mener direktør John Williams, der har skrevet et harmdirrende indlæg om forløbet. Klare beviser for påstanden har han dog ikke.
Google-bowling er et andet ord for negativ google-optimering.
Manøvren går ud på at linke til sine konkurrenter på en måde, der er så indlysende i strid med Googles regler, at konkurrenterne straffes af Google. Ofrene bliver så at sige sendt til tælling som keglerne i et spil bowling.
Det skal straffes som bedrageri
Det er kritisk for en onlinevirksomhed at kunne blive fundet højt oppe i Googles resultater. Derfor er LogoGardens direktør vred på de drillepinde eller konkurrenter, der får firmaet til at se dårlig ud i Googles optik.
"Som samfund bliver vi nødt til at gøre Google Bowling lige så uacceptabelt som bedrageri og bevæbnet røveri. I USA er det allerede ulovligt at skade mennesker og andres ejendom bevidst. De love skal strammes. I min optik skal SEO-kriminelle bag tremmer og afsone hårde straffe," mener John Williams.
Han er rasende på de "SEO-bøller", der har lavet en strike på LogoGarden. Derfor vil han give 60.000 kroner til folk, der kan finde synderne. De er nemlig svære at spotte, da Google-bowling i bund og grund handler om, at der linkes fra tusinder af sider.
Selv ude om det
Der er dog en side af historien, som John Williams ikke taler meget om.
Det nystartede firma har skaffet sig mange fjender siden opstarten sidste år.
Mange designere har anklaget LogoGarden for at stjæle og kopiere de logoer, som firmaet sælger billigt. LogoGarden har for eksempel hapset det kendte WWF-logo med den sort/hvis panda. Og en anden amerikansk designer har lavet en længere detaljeret gennemgang af de logoer, som LogoGarden har stjålet eller ladet sig inspireret af.
Derfor er det nærliggende at tro, at det er vrede konkurrenter og grafikere, der straffede LogoGarden med Google Bowling. En anden mulighed er, at LogoGarden er blevet ramt af Googles hårdtslående pingvin. Den seneste opdatering der skal straffe hårdt optimerede sider.