Om 20 år vil papir og blæk være erstattet af elektronisk papir, sagde avis-manden over dem alle, Rupert Murdoch, for snart tre år siden. Og de sidste to dages nyhedsstrøm om det nye bloggernetværk SelectedBloggers.dk viser med al tydelighed hvorfor. For de etablerede medier har slet ikke opdaget, hvad der har ramt dem.
Når man er blogger på Danmark største og mest veletablerede bloggernetværk Bloggersdelight.dk, som både rummer modebloggere, celebrity bloggere og cirka 150 veletablerede bloggere i alt, så undrer man sig over de sidste par døgn at høre de etablerede medier som TV2, Børsen, ComON mfl. tale om, at blognetværk er dels en ny opfindelse, og dels at alle har knækket halsen.
For vi er nogen, der lever i bedste velgående. Rygterne om vores død er stærkt overdrevne.
De etablerede medier ville ellers have gavn af at opdage os. For relativ nylig var der en forsidehistorie på Politiken.dk om, at Politiken nu endelig efter mange år på nettet har nået 30.000 fans på Facebook.
Bloggers Delights teen blogger Fie Laursen, som er en 15-årig skolepige fra Frederikssund, har blogget i lidt over et halvt år og har 38.000 fans på Facebook.
Samme Fie har 110.00 unikke besøg hver måned på sin blog, hvilket - hvis ellers FDIM snart ville åbne op for bloggernetværk på deres statistik - vil lægge hende som nummer 90 på den totale top 100 over danske internetmedier, lige ved siden af millionvirksomheden dating.dk.
Danmarks største Fashionsite?
Costume kalder sig selv for Danmarks største modemagasin, og det vil jeg ikke betvivle. Men de kalder også Costume.dk for Danmarks største Fashionsite med 72.216 unikke brugere pr. måned. Alene Bloggers Delights ene modeblogger Christina på Passionsforfashion.dk har 80.000 unikke pr. måned.
Hele Bloggers Delight har 427.000 unikke pr måned (geminus tal).
Min og min kollegas skønhedsblog Pudderdåserne.dk har 25.000 unikke hver måned, cirka svarende til Cover.dk.
Så Costumes medie-kit burde hedde: Danmarks største Fashion site - bortset fra bloggerne.
Hvad er fremperspektivet i dette?
Vi kan jo se mod Sverige, som er et par år foran os.
21-årige svenske Kenza har 170.000 unikke besøg om dagen. Et tal som ville give enhver publicist våde drømme om natten. Og hun startede bare som sig selv, sin blog og et halvdårlig kamera. Derfra bliver bloggerne hjulpet på vej af nogle ekstremt nære næsten veninde-agtige relationer til vores læsere og Google, der elsker os.
Google og blogs passer sammen
Google er i dag blevet synonym med at lede efter information på nettet, og Google kan bedre lide bloggere end magasinernes hjemmesider. Bloggere har mere trafik og mere relevant indhold, derfor indekserer Google os højere, og vi får mere trafik. Det er en positiv spiral, som bærer bloggerne frem.
Nu har vi senest fået Jackie Navarro og hendes nye netværk Selectedbloggers.dk. Os, der har været med i blog-netværk op mod et par år snart, ønsker dem hjerteligt velkommen i branchen, som i forvejen består af Bloggers Delight, som har blandt andet et etableret Celebrity netværk med Kira Eggers, virksomheden Looklab.dk, som er ejet af nogle andre af Danmarks største og dygtigste modebloggere og nystartede BlogHQ, som netop har meldt sig på markedet.
Det er dejligt at blive flere, men de er langt fra de første.
Hårdt arbejde at være celebrity blogger
Bloggers Delight har sammen med Kira Eggers det sidste år gjort sig en række erfaringer med at tjene penge på et celebrityblognetværk, der udover Kira tæller aktive og kendte bloggere som Anne Gadegaard, Linse Kessler, Martin Østergaard, Ditte Okman og Umahro Cadogan. De er nogle af dem, der har formået at være både et kendt ansigt og have et reelt indhold og en interesseret læserskare som blogger.
Bare fordi man er kendt i Se&Hør, er der ikke nødvendigvis læsere til det, man skriver. Det er et fuldtidsarbejde at blogge. 'Content is king', og det er slet ikke nok at være et kendt ansigt.
Men belønningen er ved at komme for de bloggere, der ofte er startet som helt ukendte unge piger på en server i en vens kosteskab, og nu er nået op på de høje læsertal.
For annoncørerne kommer derhen, hvor læserne er, og det er i stadigt højere grad på blogs end på de etablerede medier.
---
Gæstebloggen på ComON er alene udtryk for skribentens holdninger.