I forhold til selskabets størrelse og antal kunder er 3 topscorer på listen over teleselskaber, som kunderne klager over hos Teleankenævnet. Selskabets kunder får også mere ret i deres klager end for eksempel TDCs kunder - relativt set.
Det viser Teleankenævnets nyeste opgørelse.
Ud af det samlede antal mobil-klagesager behandlet af ankenævnet i 2011 var mere end hver fjerde sag fra en 3-kunde.
Selskabets markedsandel på mobilmarkedet er ellers kun på 8,7 procent, fremgår det af ankenævnets tal. (Senste telestatik viser en markedsandel på 9,6 procent)
Til sammenligning havde TDC med 75 kun lidt flere mobilklagesager end 3s ialt 61 sager, men en langt større markedsandel.
De to andre store teleselskaber på markedet lå langt lavere end både TDC og 3: Telia havde 29 og Telenor 24 klagesager.
Ud over den relative mængde skiller 3 sig også ud ved at helt eller delvist at tabe lidt flere klagersager end de fleste andre teleselskaber på mobilområdet.
I ti tilfælde fik klagerne delvist medhold, mens de i fire sager fik fuldt medhold i klagen over 3.
34 af klagere fik slet ikke medhold, mens ni indgik forlig.
TDC bedre end 3
Til sammenligning endte kun 20 af TDCs i alt 165 klagesager med, at klageren fik helt eller delvist medhold.
ComON har bedt 3s talskvinde Stine Green Paulsen forklare hvorfor selskabet har flere klagesager, og hvorfor det taber relativt mange af dem.
Det spørgsmål kan hun ikke umiddelbart svare på, fortæller hun. Hun pointerer dog, at det er et lille antal sager, som klageren får fuldt medhold i ved Teleankenævnet.
"Jeg synes ikke, fire sager er mange. Og med hensyn til de sager, hvor klageren har fået delvist medhold, skal du regne med, at vi jo så også har fået delvist medhold," siger hun.
Stine Green Paulsen fortæller som eksempel på en klagesag om en kunde, der havde købt flere telefoner samt et abonnement, der ikke havde dækning på hans bopæl, og hvor alle telefoner gik i stykker.
"Han ville have, at vi skulle betale for telefonerne, og det ville vi ikke. Med hensyn til dækningen så får kunden normalt lov at opsige abonnementet i den situation. Men her gik hele sagen til Teleankenævnet. Afgørelsen gav kunden delvist medhold - nemlig på den del af klagen, der handlede om dækning, mens vi fik medhold i, at vi ikke skulle betale telefonerne," fortæller hun.
Derfor bør man ikke tælle delvist medhold til klageren som en tabt sag for 3, lyder argumentet.
3 ønsker ikke at oplyse nærmere detaljer om den konkrete klagesag i eksemplet.
Selskabet hyrede sidste år en kunde-ambassadør, som skal sikre, at kunderne får en god behandling.
Gjorde I det, fordi I synes, I har for mange klagesager?
"Jamen man vil jo helst have nul sager, men sådan er verden jo ikke. Der vil nok altid være nogen, der er uenige, men vi synes ikke, at vi havde usædvanligt mange utilfredse kunder," siger 3's talskvinde.
Lidt over halvdelen af de 61 sager om 3, som Teleankenævnet behandlede i 2011, stammede fra tidligere år.
_