Artikel top billede

Så ofte klager 3s kunder

Relativt flere 3-kunder klager til Teleankenævnet end andre selskabers kunder - og 3-klagerne får oftere ret.

I forhold til selskabets størrelse og antal kunder er 3 topscorer på listen over teleselskaber, som kunderne klager over hos Teleankenævnet. Selskabets kunder får også mere ret i deres klager end for eksempel TDCs kunder - relativt set.

Det viser Teleankenævnets nyeste opgørelse.

Ud af det samlede antal mobil-klagesager behandlet af ankenævnet i 2011 var mere end hver fjerde sag fra en 3-kunde.

Selskabets markedsandel på mobilmarkedet er ellers kun på 8,7 procent, fremgår det af ankenævnets tal. (Senste telestatik viser en markedsandel på 9,6 procent)

Til sammenligning havde TDC med 75 kun lidt flere mobilklagesager end 3s ialt 61 sager, men en langt større markedsandel.

De to andre store teleselskaber på markedet lå langt lavere end både TDC og 3: Telia havde 29 og Telenor 24 klagesager.

Ud over den relative mængde skiller 3 sig også ud ved at helt eller delvist at tabe lidt flere klagersager end de fleste andre teleselskaber på mobilområdet.

I ti tilfælde fik klagerne delvist medhold, mens de i fire sager fik fuldt medhold i klagen over 3.

34 af klagere fik slet ikke medhold, mens ni indgik forlig.

TDC bedre end 3

Til sammenligning endte kun 20 af TDCs i alt 165 klagesager med, at klageren fik helt eller delvist medhold.

ComON har bedt  3s talskvinde Stine Green Paulsen forklare hvorfor selskabet har flere klagesager, og hvorfor det taber relativt mange af dem.

Det spørgsmål kan hun ikke umiddelbart svare på, fortæller hun. Hun pointerer dog, at det er et lille antal sager, som klageren får fuldt medhold i ved Teleankenævnet.

"Jeg synes ikke, fire sager er mange. Og med hensyn til de sager, hvor klageren har fået delvist medhold, skal du regne med, at vi jo så også har fået delvist medhold," siger hun.

Stine Green Paulsen fortæller som eksempel på en klagesag om en kunde, der havde købt flere telefoner samt et abonnement, der ikke havde dækning på hans bopæl, og hvor alle telefoner gik i stykker.

"Han ville have, at vi skulle betale for telefonerne, og det ville vi ikke. Med hensyn til dækningen så får kunden normalt lov at opsige abonnementet i den situation. Men her gik hele sagen til Teleankenævnet. Afgørelsen gav kunden delvist medhold - nemlig på den del af klagen, der handlede om dækning, mens vi fik medhold i, at vi ikke skulle betale telefonerne," fortæller hun.

Derfor bør man ikke tælle delvist medhold til klageren som en tabt sag for 3, lyder argumentet.

3 ønsker ikke at oplyse nærmere detaljer om den konkrete klagesag i eksemplet.

Selskabet hyrede sidste år en kunde-ambassadør, som skal sikre, at kunderne får en god behandling.

Gjorde I det, fordi I synes, I har for mange klagesager?

"Jamen man vil jo helst have nul sager, men sådan er verden jo ikke. Der vil nok altid være nogen, der er uenige, men vi synes ikke, at vi havde usædvanligt mange utilfredse kunder," siger 3's talskvinde.

Lidt over halvdelen af de 61 sager om 3, som Teleankenævnet behandlede i 2011, stammede fra tidligere år.

_




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Hewlett-Packard ApS
Udvikling og salg af software, hardware, konsulentydelser, outsourcing samt service og support.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere