Læs også:
Mange tusinde danskere har fået lænset Dankortet
Computerworld News Service: Symantec er ved at indfase et nyt tillidsmærke, der skal overbevise webbrugerne om, at sikkerheden er i orden på de websites, de besøger.
Symantec er i gang med at erstatte "VeriSign Trusted" med "Norton Secured, powered by VeriSign."
Det gamle VeriSign Trusted-mærke betød, at det pågældende website brugte et SSL-certifikat fra VeriSign til autentifikation og desuden dagligt blev skannet for malware, hvilket er en service, som VeriSign tilføjede i forbindelse med mærket i 2010 for at styrke sin sikkerhedsmæssige relevans.
I august 2010 opkøbte Symantec VeriSigns sikkerhedsforretning for over syv milliarder kroner og har lige siden arbejdet med at få orden på de forskellige produkter og brands.
Her er Symantecs plan
Den proces er tillidsmærket Norton Secured, powered by VeriSign et resultat af - Norton er selvsagt Symantecs varemærke af forbrugerorienterede sikkerhedsprodukter.
Det nye Norton Secured-mærke - hvor teksten "powered by VeriSign" er skrevet med mindre, røde bogstaver nedenunder Norton-navnet som for at rangordne de to varemærke ligesom på en filmplakat, hvor en mindre berømthed står med småt under navnet på den store filmstjerne - har som formål at kommunikere nogle få ting til brugerne om det pågældende website.
Norton Secured betyder, at certifikatet fra VeriSign stadig er på plads, selvom det er meningen, at vi ikke længere kalder dem VeriSign-certifikater.
Den daglige malware-skanning foretages også stadig af de websites, der fremviser dette tillidsmærke. Men Norton Secured angiver også noget andet: Nemlig, at der foretages en skanning, der bedømmer websitets sårbarhed.
Quentin Lui, der er udviklingschef under websitesikkerhedsløsninger hos Symantec, oplyser, at:
"Frekvensen er én gang om dagen, og hvis de ikke består skanningen, kan de ikke vise 'Norton Secured'-seglet."
Har arbejdet på det længe
Det har været en længere proces for Symantec at beslutte, hvordan overgangen til det nye tillidsmærke skulle håndteres, hvor man blandt andet har gennemført utallige interviews og spørgeundersøgelser for at finde frem til det helt rigtige navn.
Valget faldt på Norton-navnet med den begrundelse, at det velkendte varemærke inden for sikkerhed sandsynligvis vil blive taget godt imod af både forbrugerne og af virksomhederne, hvis websites skal vise tillidsmærket.
Overgangen til "Norton Secured, powered by VeriSign" er muligvis allerede overstået, men Symantec antyder, at der fremover kan blive introduceret flere sikkerhedsmæssige funktioner i forbindelse med tillidsmærket.
Oversat af Thomas Bøndergaard.
Læs også: